Pakten

• Svensk titel: Pakten
  • Originaltitel: The Covenant
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-05

Veckans dvd-recensionsexemplar har anlänt. Och jag kan ju säga direkt att omslaget inte hade lockat mig att hyra den här filmen på egen hand. ”Sagan om ringen” och ”Harry Potter” är inte riktigt min grej. Det innebär inte att jag helt utesluter hokuspokusfilmer. Christopher Nolans smakfulla ”The Prestige” älskar jag, kanske för att den är mer verklighetsförankrad än gängse trollerifantasy som frossar i talande buskar och pyromanbenägna drakar. Vad som talade för filmen var emellertid dess regissör. Finnen Renny Harlin är en ganska ohyllad regissör, vilket är lite synd. Han gör ju trots allt sköna actionthrillers med mycket fart: hajfilmen ”Deep Blue Sea” (där Stellan Skarsgård stympas), FBI-ö-thrillern ”Mindhunters” och minnesförlusttäta ”The Long Kiss Goodnight”. Dessvärre håller ”Pakten” inte samma höga klass.

”Pakten” handlar inte om ”Expedition: Robinson” och fyra latmaskar som gaddar ihop sig för att nå final. Nej, ”Pakten” (eller ”The Covenant” i original) är en magiactionthriller med för mig helt okända men tämligen duktiga skådespelare. Fyra pluggande och tvålfagra grabbar utgör huvudpersonerna: The Sons of Ipswich. De är ättlingar till en gammal häxkult. När deras ögon blir svarta kan de trolla så att flickors kjolar flyger upp eller så bilar flyger över stup. En av magigrabbarna utropar något i stil med ”Släng dig i väggen Harry Potter!”. Men konstiga saker börjar hända när en student hittas död i en bil och en annan drömmer om farliga spindlar. Vem med magiskt påbrå är det som hotar de goda magibröderna? Så ser storyn ut, plus att en av dem blir kär.

Musiken är röjig, modern och fungerar helt okej. Det visuella strävar efter en spöklik och mystisk stämning med mörker, åska och dimma stup i kvarten. Mycket Matrix-action i slowmotion skapar hyggliga och rent av snygga strider då Caleb (den främste gode magikern) pepprar sin onda motståndare med osynliga kraftfält som får osynliga kvinnan i ”Fantastic Four” att framstå som en klåpare. Vad jag saknar är fördjupning i handlingen. Filmmakarna borde ha rotat djupare i varför det finns en viss irriterad stämning i gruppen, och lagt mer krut på grabbarnas historiska ursprung, förslagsvis genom flashbacks om den tidens magiker. Dessutom får magigrabbarna samarbeta för lite. För mycket strålkastarljus hamnar på den mäktigaste i kvartetten.

Om man skulle ta och komma fram till en slutsats då? Relativt sevärda ”Pakten” börjar mer än bra med en lovande dos mystik och magi, men når inte på långa vägar upp till sin fulla potential, vilket är förbaskat frustrerande. Filmen blir troligen den bästa film som jag tvingats ge en tvåa i betyg. Vill nästan ge den en svag trea, men jag har glömt den om en vecka och då är det en tvåa som gäller. Sorry Renny, men du trollade helt enkelt fram för få kaniner ur hatten.