The Spiderwick Chronicles

• Release (Bio): 2008-03-14
  • Tagline: Their World Is Closer Than You Think

Spiderwick är en fantasysaga som tar dig med till en värld som de flesta unga pojkar drömmer om. Osynliga paddtroll, onda varelser och ett äventyr runt varje stubbe. Problemet är att det hastar iväg och aldrig blir så djupt och vackert som det skulle kunna bli. Filmen saknar självförtroende.

Som ung hade jag troligen älskat filmen. Den håller sig på ytan, har en ganska enkel story och är intensiv och kort.

Jared Grace, spelad av Freddie Highmore (”Finding Neverland” och ”Kalle och Chokladfabriken”) är en ung, envis och ensam kille som lever i en bitter värld efter att hans mamma och pappa sepererat. Hans två syskon (där tvillingbrorsan även han spelas av Freddie) börjar också tröttna på hans bitterhet som inte blir bättre av att familjen lider av ekonomiska problem. Pappan har inte hört av sig på ett tag och mamman har precis ärvt ett hus av sin försvunne förfader Arthur Spiderwick ute på landsbygden, långt från hemstaden New York.

Jared får så mer energi när mystiska saker börjar inträffa i huset och nyfikenheten leder honom upp till ett hemligt rum på vinden där herr Spiderwick bedrivit sin forskning. Han hittar en fälthandbok som berättar allt om en parallell värld med mystiska väsen, osynliga för den vanliga människan. Jared läser handboken noggrant och får därefter syn på en god varelse som tjänat vid sida om Arthur och svurit på att skydda boken oavsett vad som händer.

Problemet är att ingen tror på Jared när han försöker berätta för de övriga i familjen och historien blir mer invecklad då det visar sig att onda krafter är ute efter fälthandboken och gör vad som helst för att få sina händer på den.

Filmen bjuder visst på ett äventyr även om det är kort och en önskan om en fördjupning både i historien och karaktärerna sprider sig i kroppen när eftertexterna börjar rulla. Filmen bygger på en bok med samma namn och jag blir självklart nyfiken på om denna bjuder på mer liv, äventyr och mystik än vad filmen gör.

För visst blir man sugen på att få reda på mer om Spiderwicks okända värld. Hur den ser ut, vad som finns bortom skogen och vad det är för varelser som lever sida vid sida med oss människor. Filmen är bra gjord, bjuder på ett par mäktiga specialeffekter och skapar en vilja om att få se mer. Skådespeleriet får mer att önska även om det är godkänt överlag.

Jag hade önskat att Spiderwick gjordes om med mer självförtroende, mer djup och kanske från början utgav sig vara början på en längre saga.

Daniel Johansson, chefredaktör