Apocalypto

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-07-18

Den relativt unge Jaguar Paw och hans familj tillhör en fredlig liten stam jägare. I deras djungel har Jaguar Paws farfar jagat före honom, och där ska hans egen son jaga en gång i tiden. En dag möter Jaguar Paw och hans följe en folkvandrande, angripen grupp människor som bara vill passera. De säger sig söka en ny början. Jaguar Paw kan inte skaka av sig den oro som följer. Vilka angrep de andra människorna? Kommer samma sak hända den egna stammen? Efter en stämningsfull dans vid lägerelden och en dos förhistorisk testikelhumor står det klart att hotet är nära. Det är en av Mayarikets hänsynslösa patruller som är ute och demolerar. Rena rama massakern inträffar i Jaguar Paws by och själv blir han tillfångatagen efter att nere i ett djupt bergrum ha gömt undan sin lilla son Turtles Run och sin gravida fru Seven. De infångade, inklusive vår huvudperson, forslas genom djungeln mot ett okänt öde vid det stora templet. Jaguar Paw måste komma på ett sätt att fly från förtryckarna och komma till sin frus undsättning. Ska han lyckas måste han skaka av sig sin rädsla och bli ett med naturen.

Det här är alltså Mel Gibsons förhistoriska actionrulle, ”Apocalypto”. Han skådespelar inte själv, utan regisserar enbart. Skådespeleriet sköts avslappnat och trovärdigt av okända skådespelare som inte talar det minsta amerikanska (i varje fall inte i filmen). Deras karaktärers mänsklighet gör att man ändå kan relatera till dem, trots språkbarriären och det faktum att filmen utspelar sig för flera hundra år sedan. Vilken förbaskat bra film rent ut sagt! Man sugs in i berättelsen från första bildrutan och man hejar i högsta grad på Jaguar Paw, så snart det har utkristalliserats att det är han som är filmens leading man. För även om Mayakulturen behandlas i förbifarten (imperiet faller ihop på insidan på grund av sjukdom, dåliga skördar och brutalitet osv) så ligger fokus på Jaguar Paw. Den lille människans kamp mot omöjliga odds.

Filmens andra dynamiska halva, där hjältemodige Jaguar Paw möter sina fiender till skogs, på hemmaplan, känns som en blandning av ”First Blood” och ”Crocodile Dundee”, givetvis i positiv bemärkelse. Vi har den rättfärdige hjälten som bara vill överleva. Vi har den sadistiske antagonisten som så fort som möjligt gärna får dö en obekväm död. Vi har den tappra hustrun som kämpar så gott hon kan i väntan på sin älskade. Upplägget är kanhända klassiskt, men utförandet är briljant! Vi får svindlande vackra miljöer, täta actionsekvenser och stor spänning. En smula mystik ryms också när en pestdrabbad flicka förutser jaguarrelaterade händelser som också händer.

Extramaterialet består av en standardtrailer och en ganska meningslös rådjursscen som klipptes bort. I den mer givande bakomfilmen springer en überentusiastisk Mel Gibson omkring och handgripligen regisserar en rytmiskt rörlig dansscen. Man får inblick i vilket stort filmprojekt detta var då hundratals statister i Mexiko sminkades och försågs med tidsenliga kläder, nässmycken och tatueringar. Samma vapenexpert som anlitades till ”Braveheart” var delaktig i ”Apocalypto”. Det var han som kom på scenen med blåsröret.

Det enda jag har att klaga på är den missvisande baksidetexten på dvd-utgåvan som ger sken av att Jaguar Paw försöker rädda resterna av sin stam. Sin närmsta familj försöker han rädda, ingen annan. ”Apocalypto” är en uppfriskande filmupplevelse som jag önskar att jag hade sett i stor skala på bio. En av årets bästa filmer som spelar i samma liga som ”Spider-Man 3” och ”Death Proof”. Hyr, eller ännu hellre, köp den idag!