Notes on a Scandal

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-07-17

Innan man har sett filmen så framstår filmen “Notes on a Scandal” som någon form av vinnare. Den har mottagits väl av press och allmänhet, och kan stoltsera med några riktigt duktiga aktörer. (såsom Judi Dench, Cate Blanchette och Bill Nighy) Detta borde ju per automatik nästan innebära en riktigt bra film, vilket det dessvärre inte gör. Filmen är bra allright, men långt ifrån perfekt.

Det är svårt att sätta fingret på vad jag ogillar med filmen, ungefär lika svårt som det är att hitta någonting i den som jag verkligen tycker om. Filmen rör sig hela tiden i mittfåran mellan vad som är bra och dålig film. Det mesta är åtminstone gediget. Fotot är funktionellt, dramaturgin begåvad, och skådespelarna enasående. Felet är bara att ingenting riktigt glänser och gör filmen till någonting utöver det vanliga.

Filmen handlar om en äldre lärarinna (Dench) som tillsynes är mycket ensam. En dag så börjar en yngre lärarinna (Blanchett) undervisa på samma skola, och de två fattar snabbt tycke för varandra. Det visar sig dock snabbt att Blanchetts karaktär ruvar på en mörk hemlighet, vilken den äldre kvinnan beslutar sig för att använda som en slags hållhake för att försäkra sig om att deras vänskap ska uppstå.

Filmens manus (med den mörka hemligheten som jag inte tänker avslöja för att slippa spoilera filmen för er) bäddar egentligen för intressanta moraliska funderingar och kontroversiella frågeställningar, men som det är nu så strejfar man snarare runt problemen än att faktiskt fejsa dem. Det som kunde kännts kontroversiellt är ganska harmlöst eftersom det presenteras som det gör, och det är tydligt att filmen är gjord för att kunna gå hem i alla läger, vilket den mycket riktigt lyckats med.

“Notes on a Scandal” är i mångt och mycket en skådespelarnas film, och är det någonting man ska se den för så är det väl just det proffsiga skådespeleriet. Att sedan manuset och utförandet av det inte är helt hundra är en annan femma, men skådespelarna hade inte kunnat göra ett mycket bättre jobb inom sina ramar. Det är som alltid härligt att se Bill Nighy i en seriös roll. Det finns en scen i filmen där han får ett riktigt raseriutbrott, där han visar att han skulle kunna vara ett mycket större namn än han redan är.

Visst är “Notes on a Scandal” en mycket skicklig och välgjord film. Tyvärr så tillför den ingenting, och bjuder inte på någonting vi inte redan har. Se den gärna, men räkna inte med att den kommer att lämna några bestående avtryck i era själar bara.