Natt utan nåd

• Svensk titel: Natt utan nåd
  • Originaltitel: The Night of the Following Day
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-29

Filmen ”Natt utan nåd” börjar med att en ung flicka kliver av ett flygplan i Paris. På flygplatsen blir hon hämtad i en Rolls Royce, framförd av en uniformerad chaufför. Det råder ingen tvekan om att flickan härstammar från en fin familj med gott om kapital på banken. Allt verkar gå som smort tills en främmande man plötsligt kliver in i bilen! Chauffören verkar inte bry sig och istället för en trivsam vistelse i Paris finner sig flickan nu kidnappares smutsiga händer!

Hon förs till ett litet hus intill stranden där chauffören, den främmande mannen och deras kumpaner har bestämt sig att hålla henne gömd tills pappan lättar på lädret. En plan som till en början verkar vattentät men som vartefter börjar läcka mer och mer…

Det första som slog mig när jag dragit igång ”Natt utan nåd” var hur ung och snygg Marlon Brando var! För tyvärr är det ju så, det är inte som en vältränad ung man de flesta av oss minns honom. Han lär ha varit riktigt svår att arbeta med, som en böld i ändalykten har vissa påstått, men ingen kan påstå att karln inte hade en enorm utstrålning och närvaro i sina roller. En otroligt skicklig och intensiv skådespelare som verkligen gav sina rollgestalter en extra dimension. Här får han sällskap av idel talang i form av Jess Hahn, Rita Moreno (”West Side Story”) samt den fenomenale Richard Boone.

Trots en ensemble med skickliga skådespelare och en handling som har potential lyfter aldrig filmen riktigt. Det blir aldrig så spännande som det borde bli. Lägg därtill ett slut som tillhör de absolut sämsta jag någonsin sett så dyker helhetsintrycket rejält!

Jag kan med gott samvete inte ge filmen mer än en tvåa i betyg. Enbart slutet gör att jag vill sätta en ynka etta men Brando och kompani är för bra för det. Med ett annat slut hade det definitivt blivit en trea, men nu är det som det är och det får helt enkelt bli en kompromiss.