A Crime

• Svensk titel: A Crime
  • Originaltitel: A Crime
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-09-12

”A Crime” (2006) är både skriven och regisserad av Manuel Pradal, en fransk filmskapare som i och med den här filmen fått chansen att jobba med etablerade skådespelare såsom Harvey Keitel (”Taxi Driver”, ”Pulp Fiction”), Emmanuelle Béart (”Mission Impossible”, ”8 femmes”) och Norman Reedus (”The Boondock Saints”). Tidigare har Pradal åstadkommit det trista kriminaldramat ”Ginostra” (2002), också den med Keitel i rollistan.

Filmen inleds med att Vincent (Reedus) kommer hem en kväll och hittar sin fru mördad i deras hem i New York. Han minns att han mötte en taxi på vägen, precis utanför deras hus, och att föraren bar röd skjorta och en ring på fingret. Mordet förblir olöst och vi tas tre år fram i tiden, där Vincent fortfarande inte kommit över hustruns död. Hans tillvaro är grå och det enda han verkar brinna för är att låta sin hund tävla i kapplöpningar nere på stranden.

Vincent’s granne Alice (Béart) är övertygad om att hon är rätt person att göra honom lycklig igen, men hennes kärlek är till synes obesvarad. Vincent lever kvar i det förflutna och har inte gett upp hoppet att finna mördaren, något som förhindrar en djupare relation till Alice. Hon bestämmer sig för att få ett slut på döläget och hitta mördaren åt honom, men vem säger att det måste den verklige förövaren?

Hon inleder en kärleksaffär med taxichaffisen Roger (Keitel) och sakta, men säkert snärjer hon honom tillräckligt för att slutligen se till så att han passar in i profilen som Vincent söker efter. Men allt går inte riktigt som planerat och det hela vänds istället emot henne själv…

Filmen berättas stillsamt i kronologisk ordning och låter karaktärerna få utrymme och djup. Det är väldigt välspelat på alla fronter och det hela känns oförvanskat och trovärdigt. Allting berättas inte rakt ut, man får istället möjlighet att förstå genom att tyda ansiktsuttryck och blickar. Det är ett väldigt effektivt sätt att få betraktaren att känna att filmen är bra och speciell, istället för att skriva oss på näsan som i många andra filmer idag. Regissören litar till att man är villig att se, lyssna och bibehålla intresset under den långsamma inledningen, för belöningen kommer sedan när Alice börjar att sätta sin plan i verket.

Nackdelen med filmen är just att den kan uppfattas som lite tråkig och oengagerade, men det beror mest på om man själv är upplagd för ett stillsamt drama eller inte. Vad som däremot inte går att blunda för, och som faktiskt förstör nästan hela filmen och dess idé, är den förutsägbara och totalt misslyckade upplösningen. Mina värsta farhågor besannades och filmen sjönk rejält i anseende. Det är ändå på sin plats att rekommendera ”A crime” och slutet till trots är det en vacker historia som man gör bäst i att ta del av.

Per Wahlgren