Bödlarna

• Svensk titel: Bödlarna
  • Originaltitel: The Killers
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-29

Charlie Strom är en hitman, en lönnmördare. Han har hållit på ett bra tag och har hört och sett sina offer säga och göra det mesta för att slippa undan. Men när ett offer helt kallt står rakt upp och ner och väntar på att bli skjuten, utan att försöka komma undan, blir Strom fundersam. Varför försökte han inte springa? Varför bad han inte för sitt liv?

I vanliga fall går Strom från uppdrag till uppdrag, men efter detta underliga fall bestämmer han sig för att luska lite mer i offrets bakgrund för att försöka få reda på varför han betedde sig så besynnerligt. Inget kommer att stå ivägen för honom, behöver fler dö för att han ska få sitt svar, so be it. Det visar sig snart att det är en lång historia bakom…

”Bödlarna” bygger på en historia av Ernest Hemingway och har filmats åtskilliga gånger, både i USA, Spanien, Italien och i Ryssland. Den här versionen var först tänkt att visas direkt på TV, men de våldsamma scenerna ändrade på det och den fick istället biopremiär. Och visst är den våldsam, Charlie Strom och hans unga lönnmördarkollega visar ingen hänsyn till vare sig sina tilltänkta offer eller till blinda kvinnor som står i vägen. Alla får känna av deras råhet och beslutsamhet.

En film blir inte hård av en handling allena, det krävs lite talang bakom och framför kameran också. I det här fallet har vi ingen mindre än Don Siegel som regissör, Clint Eastwoods favorit och mannen bakom bl. a. ”Dirty Harry” och ”Flykten från Alcatraz”. I huvudrollen som lönnmördaren Strom ser vi Lee Marvin, hårdast av de hårda. Lägg sedan därtill John Cassavetes, Angie Dickinson och forne presidenten Ronald Reagan i sin sista filmroll (och sin enda som skurk!) så har vi lagt ribban högt, riktigt högt.

Jag får erkänna att jag inte hade hört talas om den här filmen alls tidigare, men jag är otroligt tacksam för att jag fick chansen att rätta till det misstaget. ”Bödlarna” är nämligen en riktigt bra film noir som bevisar att bra skådespeleri sparkar stjärt med specialeffekter vilken dag som helst.