Värsta familjen

• Svensk titel: Värsta familjen
  • Originaltitel: Keeping up with the Steins
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-10
  • Tagline: Something's not quite kosher.

Relativt okände filmskaparen Scott Marshall kommer snart att få ett mer eller mindre genombrott i och med filmen ”Blond ambition” (2007) som lanseras inom kort. Som namnet kanske avslöjar handlar det om en lättsam komedi och med hyggligt etablerade kändisar såsom Luke Wilson, Rachael Leigh Cook, Jessica Simpson och Andy Dick. Marshalls första film av större proportioner är en dock annan komedi; ”Värsta familjen” (2006).

13-årige Benjamin Fiedler går i en judisk skola tillsammans med sin bästa vän Zachary Stein. Deras fäder var även de vänner en gång i tiden, men nu är de bittra affärsrivaler. Trots detta håller de skenet uppe och familjen Fiedler bjuds in på Zachary’s Bar Mitzvah – den judiska ritualen och traditionen där pojke blir man. Benjamin står även han inför sin Bar Mitzvah, något han fasar över eftersom att han inte riktigt förstår själva grejen med tillställningen eller traditionen i sig. För att få hjälp i tillvaron så bjuder han in sin farfar till festen, men två veckor för tidigt. Benjamins pappa avskyr sin far och situationen blir infekterad.

Man anar att en film har problem när man pitchar Jeremy Piven som filmens stora stjärna. Trots en imponerande lång lista på produktioner som han medverkat i, bl.a. TV-serien ”Entourage”, ”Smokin’ Aces” (2006) och ”De utvalda” (2003), så tar han aldrig steget ut och blir bra på riktigt. Han är inte direkt dålig, men verkligen inte rolig eller någon vidare skådis.

Vad regissören Marhsall ville åstadkomma med den här filmen är både enkelt och svårt att förstå. Det är uppenbart att det kretsar kring att problematisera situationen för en ung grabb som förväntas bli en man över natt, men varför göra en så ruskigt slätstruken och ointressant historia? Skådespeleriet är inte dåligt, om än inte fantastiskt, så det borde ha funnits en möjlighet att göra något bättre av ”Värsta familjen”. Kanske är det så enkelt att Marshall inte har talangen nog att göra något originellt och intressant, även av en till synes platt story?

Det är nog på sin plats att betona att ”Värsta familjen” till stor del är riktad till barn i Benjamin’s ålder, inte så mycket för de som passerat puberteten. De scener och inslag som utgör komedidelen av filmen misslyckas med sitt uppdrag. Det blir verkligen aldrig roligt, snarare bara lättsamt, klyschigt och ruskigt förutsägbart. Filmen räddas i viss mån av att filmskaparna faktiskt inte lagt så mycket energi och ansträngning vid att göra filmen rolig, annars hade det varit rent outhärdligt…

Per Wahlgren