Tack Gode Gud – säsong 1

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-29

Den rond som alltid varit populärast i TV4:s panelprogram ”Parlamentet” är tips från coachen, när bluffpolitikerna får improvisera med kort varsel. Varför då inte göra ett helt tv-program med improvisationsteater? ”Tack Gode Gud” är det programmet.

Varje avsnitt bjuder på fyra utklädda komiker som var för sig (och i slutet tillsammans i grupp) öppnar en dörr rätt in i det okända. Det gäller att finna sig i situationen, räkna ut vem man är och självsäkert ta kommandot. Just de som tar kommandot och utnyttjar statisterna brukar lyckas allra bäst.

Bäst av alla är tveklöst veteranerna Pia Johansson och Helge Skoog, samt den glade amatören Martin Timell. Den sistnämnde inhopparen, en naturbegåvning, driver med sin image som munter snickare och hela improvisationskonceptet. Samtidigt som vanligtvis stabila komiker floppar, däribland Peter Magnusson som fånig cowboy och en bonnigt bortkommen Thomas Petersson som blek radioröst. Det är det som är lite av charmen med formatet, att allt kan hända. Vem som helst kan floppa, vem som helst kan briljera. Oväntade talanger är Carina Berg i kyrkan, Idol-Clabbe som mafioso och Gudrun Schyman (!) som vältalig mäklare. Hon kan förklara bort allt ifrån hål i golvet till ett polisavspärrat badrum. Mycket underhållande.

Onödigt att dvd-utgåvan klippt bort all respons från tvåmannajuryn, även om deras superlativ ofta var olidligt fjäsk. Hade också varit bra om det stått på dvd-menyn vilka som deltar i respektive avsnitt. Det blir lätt frustrerande när man försöker hitta sin favorit och får knappa sig igenom avsnitt efter avsnitt. Men det är invändningar som man kan leva med när allt kommer omkring.

Hela säsong ett, plus bakomfilm, landar på cirka sex timmar. Väldigt köpvärd tv-humor. Förslag till nästa säsong: Släng utan förvarning in duglige programledaren David Hellenius genom en dörr! Tror säkert att han är sugen på att lattja loss han också. Kostymen till trots.