Vigilante

• Svensk titel: Vigilante
  • Originaltitel: Vigilante
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-10
  • IMDb: Vigilante

Det ser ganska hopplöst ut i New York. På stadens gator härjar kriminella gäng som inte drar sig för att misshandla, råna eller rentav mörda folk, till synes helt utan anledning. De få som polisen får tag på släpps snart fria igen pga den utspridda korruptionen bland åklagare och försvarsadvokater. Det har blivit en laglös stad.

Men alla finner sig inte i att behöva gömma sig i sitt eget hem, rädd så fort de sticker ut huvudet genom dörren. En av dem är Nick, som trött på att hunsas startar ett medborgargarde. Tillsammans gör de vad polisen inte kan, de tar lagen i egna händer och ”tar hand” om kriminella element på ett inte helt sympatiskt sätt. Nicks kollega Eddie vill dock inte höra talas om de fasonerna utan litar på att lagen ska skydda mänskligheten. Han ändrar dock uppfattning efter att hans fru våldtagits och hans lilla son mördats av ett kriminellt gäng, ett gäng som dessutom släpps helt fria i rätten! Han får ett vansinnesutbrott och hamnar själv bakom galler för lagtrots.

När Eddie kommer ut är han inte längre samma man. Tanken på att ta lagen i egna händer låter mer lockande än någonsin och med lite hjälp av Nick och hans gäng är det nu dags att rensa upp på allvar. Hämnden är ljuv…

När ”Vigilante” släpptes 1983 blev den mycket omdiskuterad för sitt våldsamma innehåll men det vore att överdriva att man höjer mycket på ögonbrynen nu för tiden. Huruvida det är positivt eller inte är en helt annan diskussion som jag inte tänker påbörja här och nu. Faktum kvarstår dock att filmen inte lyckats stå emot tidens tand och känns vid ett flertal tillfällen ganska mossig. Trots det hävdar jag att den definitivt är sevärd, om inte annat för Robert Forsters porträtt av den enkle mekanikern Eddie, vars hela liv vänds upp och ned efter attacken på hans familj. Även Fred Williamson, som spelar Nick, är väldigt bra här.

Det är omöjligt att inte dra paralleller mellan ”Vigilante” och ”Death Wish”-filmerna med Charles Bronson. Men där bägge handlar om fäder som hämnas sin familj tycker jag ändå att Forster lyckas bättre med att skildra en plågad man som tar till våld som en sista utväg, utan att för den sakens skull tycka om det. Bronson ser stundtals ut att njuta av sina våldsexcesser, något som Forster definitivt inte gör. En liten, men ack så meningsfull och viktig detalj.

”Vigilante” är en film som jag är glad över att ha i filmhyllan. Den kanske inte kommer att plockas fram lika ofta som andra filmer, men den kommer alltid att ha sin plats i samlingen.