Requiem for a Vampire

• Svensk titel: Requiem for a Vampire
  • Originaltitel: Requiem pour un vampire
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-09-05

Två unga flickor utspökade till clowner skjuter mot en bakomvarande bil i vad som måste vara en av filmhistoriens långsammaste biljakter. Deras chaufför blir skjuten och de tvingas lämna bilen i skogen och fortsätta till fots. Efter ett tag kommer de fram till en mystisk slottsruin där de bestämmer sig för att tillbringa natten. Men hu så hemskt, de är inte ensamma i slottet!

De hemsöks snart av en två kvinnliga vampyrwannabee’s samt ett gäng grottmän (vet inte hur jag bättre ska beskriva dem) vars huvudsakliga hobby verkar vara att spänna på ett par fastbundna kvinnor i källaren. Länge. Det visar sig till slut, på ett sätt jag gärna önskar att jag sluppit se, att även dessa män är vampyrer.

De unga flickorna är fast på slottet och får snart ett ultimatum: att locka dit fler offer för att kunna utfodra ärkevampyren som bor i den mysiga kryptan. Han är den siste av sitt slag, och de andra kämpar för att bli helt förvandlade till riktiga vampyrer. En av flickorna fullföljer sitt uppdrag, medan den andra raggar upp en karl som kan ta hennes oskuld och därmed göra henne ointressant för vampyrerna.

Sen blir det lite mer naket, lite mer skrikande, mer naket, mer skrikande, fula vampyrtänder som inte ens Buttericks hade godkänt i sitt sortiment, lite tuttar och sedan är det slut.

Verkar jag avogt inställd till filmen ”Requiem for a Vampire”? No shit. Det här var något så brutalt plågsamt att se, en hopplös intrig som framförs på amatörnivå av ett gäng ointresserade skådespelare som mest ser ut att vilja försvinna. Regissören Jean Rollin har i filmkretsar ett relativt gott renommé, speciellt när det gäller vampyrfilmer, men jag kan för mitt liv inte tänka mig att den här smörjan tillhör de hyllade verken.

Vem vet, det kanske är mig det är fel på. Hur som helst, jag tyckte att detta var ren skit. Och nej, jag tänker inte använda mig av taskiga ordvitsar om att den här vampyrfilmen suger. Fan också, nu gjorde jag det…