Lost Säsong 3

• Svensk titel: Lost Säsong 3
  • Originaltitel: Lost Season 3
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-03

Att skriva en recension på den tredje säsongen av Lost är både komplicerat och enkelt. Komplicerat på ett sådant sätt att superlativen om hur bra serien är börjar ta slut efter två fulländade säsonger. Och enkelt på ett sätt där jag egentligen skulle kunna kopiera recensionen på säsong 2 rakt av – och varför inte även säsong 1.

Ni som läser den här recensionen har troligtvis lite koll på vad serien handlar om. En del av er skeptiker skulle beskriva handlingen ungefär såhär: "Ett plan störtar på en ö, ett gäng människor överlever, en del dör, konstiga saker händer och så fortsätter det – hur kul kan det vara?" Svar: Hur jäkla kul som helst.

Jag tror att Lost vinnande koncept inte, först och främst, sitter i handlingen utan sättet den förs fram på. Både skådespelarmässigt men kanske framförallt hur regissörerna och manusförfattarna lyckas binda samman de olika avsnitten och säsongerna utan att kompromissa särskilt mycket på kvalitén.

Men det är klart att kvalitén som i alla andra långkörar-serier då och då dippar ner lite. Nya karaktärer petas in i serien för att hålla intresset och dynamiken vid liv och det är här det svåra sitter. Trogna fans är inte lätta att flirta upp och ser nytillskott med de mest kritiska ögon. Säsong 3 i serien Lost lyckas dock etablera dessa på ett sätt som minimerar dipparna.

Så hur sann är kritiken om att serien börjar spåra ur?
Väldigt sann skulle jag vilja säga. Även om jag tycker att denna urspårning varit något som legat dolt i bakgrunden från dag ett då planet störtade. Gillar du serien så köper du också att den utvecklas på det sätt den gör. Jag anser att den håller sig inom ramarna och hela tiden binder samman och återspeglar på tidigare händelser. Men visst finns det saker som är lite väl otroliga och inte kan förklaras – det är film – det är Lost!

Extramaterialet är lika genomarbetat på denna version som sina två föregångare med "The Lost Book Club" som det mest spännande inslaget. Här går man igenom vilken betydelse böckerna har som är med i serien och det är mer genomtänkt än du tror. Du bjuds även på tabbar, en del andra dokumentära inslag och lite bakom kameran-smått och gott.

När jag började närma mig slutet på DVD-boxen kröp en nedstämd känsla över mig och jag insåg där och då att jag skulle bli tvungen att vänta flera månader på nästa avsnitt – och det på TV, med den stora seriedödar-fasan – reklam som inslag! Jag fann dock en viss tröst när nyheten om att det skulle göras tre nya säsonger kom och lugnade ner mig. Snart därefter kom nästa känsla krypandes – tänkt att det BARA är tre säsonger kvar.

Köp den här boxen bara om du har sett de två tidigare. Om du inte har sett dem är denna säsong inget för dig – köp då istället de två tidigare säsongerna först och därefter denna. Jag vet, jag låter som att jag skulle kunna jobba som säljare på filmbolaget Buena Vista – men det är verkligen så att Lost ÄR så här bra! Börja från början så kommer du märka eller snarare uppleva den känslan själv!

Daniel Johansson, chefredaktör