Repossessed

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-16

"Repossessed" är i mångt och mycket en fullständigt obegriplig film som jag inte kan förstå att jag tidigare helt lyckats undgå. Filmen är en slags inofficiell uppföljare till "Exorcisten", fast att den utspelar sig sjutton år efter originalet. Linda Blair upprepar här sin roll, och blir återigen besatt av djävulen himself. Kruxet är att filmen inte alls är av samma genre som originalet, utan är en idiotkomedi i samma gren som exempelvis "Den nakna pistolen" eller "Scary Movie", en slags parodi med en twist.

Filmen handlar som sagt om Linda Blairs rollfigur, här omdöpt till Nancy Aglet, som återigen blir besatt av Satan. Fader Mayii som utförde den ursprungliga excorcismen gör sjutton år sedan, måste åter axla prästkåpan och klara steken, men först så måste han överkomma de svåra hjärtåkommor han ådragit sig (som främst gör sig påminda då han ser en naken kvinnokropp). Humornivån är som alla kan förstå ganska så låg, vilket också är ett signum för genren, men "Repossessed" tar fan priset i obegriplighet. Man kan inte förstå hur en filmproduktion kan få genomföras då den helt saknar mening, narrativ eller existensberättigande. Leslie Nielsen spelar självklart rollen som prästen, och hans skådespel är liksom alla andras i filmen vedervärdigt vidrigt.

Det enda som egentligen är roligt med filmen är att den är så jävla tråkig att det ibland snurrar ett varv på den berömda skalan och blir roligt igen. Vissa skämt är konstigt nog roliga på riktigt i all sin dumhet, men mest av allt är det så fantastiskt tråkigt att det inte är sant. Handlingen är som ingen annan handling, och "Repossessed" är en film såsom en film aldrig tänkts att göras. Enda anledningen att se denna film är om man vill göra en komedi, och ha reda på hur man absolut inte ska gå tillväga.