Priceless

• Svensk titel: Priceless
  • Originaltitel: Hors de prix
  • Speltid (min): 106
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-21

Iréne, en ung och vacker lycksökerska, rör sig i fina och förmögna kretsar i jakten på en man som kan överösa henne med dyrbarheter. När hon så råkar på den fattige och sorglige kyparen Jean på ett hotell, så tror hon till en början att han är en rik gäst och förför honom. Betagen av Irénes skönhet spelar Jean med och gör allt för att hon ska tro att han är förmögen och inflytelserik. När dock sanningen uppdagas låter hon honom slösa alla sina sparade pengar under en dag i det exklusivas tecken. Så fort Jeans pengar är slut lämnar hon honom och staden bakom sig.

Ett år senare dyker hon upp igen, denna gången i sällskap med ännu en äldre, rik man. Jean har inte glömt Iréne och försöker återigen komma åt hennes hjärta. Av en tillfällighet blir Jean föremål för en förmögen, äldre änkas åtrå och han blir hennes playboy. Nu börjar en intern tävlan mellan Jean och Iréne; vem kan få flest dyrbarheter av sin respektive försörjare…?

Först och främst måste det erkännas att ”Priceless” helt och hållet är Audrey Tautous film. Hon är helt oemotståndligt bedårande och passar perfekt in i rollen som flörtiga Iréne, som är långt ifrån fjolliga huvudpersonen i ”Amelié från Monmartre” (2001) eller de tystlåtna och allvarligare rollerna i ”En långvarig förlovning” (2004) och ”Da Vinci-koden” (2006). Här hittar hon något slags mellanläge som känns komfortabetlt och trovärdigt.

Den tafatte Jean, spelad av Gad Elmaleh, liknar i mångt och mycket en roll som Hugh Grant spelat otaliga gånger i diverse filmer. Skillnaden är att Grant ofta ger sin karaktär en viss charm och humor, något som inte direkt passar in på Jean. Givetvis är det möjligt att Elmaleh spelar Jean precis som manuset förutsätter, men samtidigt känns det en aning konstigt eftersom att filmen är en romantisk komedi. Det behöver inte vara snubbel och tokigheter, men i alla fall något som gör att man som betraktare muntras upp. Men kanske är det tur att man inte försökt klämma fram lite skojigheter när den inte finns där från början, då hade denna film kunnat råkat riktigt illa ut. Hur som helst är Jean en figur som tyvärr sänker filmen något och är inte alls på par med Iréne.

Filmen är ganska tråkig och ointressant under den inledande halvtimmen, men allt eftersom blir spänningen och stämningen mellan de två huvupersonerna mer intressant och underhållande. Storyn är inte direkt originell, men tillräcklig för att ”Priceless” ska vara sevärd och ett hyggligt kvalitétsval när man är sugen på något lättsmält och ytligt...

Per Wahlgren