Boston Legal säsong 3

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-31

”Boston Legal” är en förbaskat medryckande och oförutsägbar tv-serie som utspelar sig i och utanför rättssalen i Boston där de excentriska advokaterna på firman Crane, Poole & Schmidt verkar. Vi har som tidigare de sinsemellan förtroliga parhästarna Alan Shore (James Spader) och Denny Crane (William Shatner) som utgör seriens kärna. Crane är den åldrade legenden som är rädd för att tappa greppet, men som har sina klara stunder. Sin virrighet skyller han på galna-ko-sjukan. Shore är firmans skickligaste advokat och kan få vem som helst frikänd. Avsnitt efter avsnitt levererar: från den trallvänliga signaturmelodin till de avslutande balkongscenerna som skildrar manlig vänskap.

Med vilka förutsättningar angriper jag säsong 3 och dess 24 fullspäckade avsnitt? Tja, jag älskar säsong 1, men har ännu inte hunnit skaffa säsong 2. Funkar det då att hoppa in i säsong 3 av advokatserien? Bättre än väntat. Några karaktärer har försvunnit, men de flesta finns kvar. Första avsnittet känns halvbra, eftersom det har en del lösa trådar från säsong 2 att fixa till. Men avsnittet därefter, ”New kids on the block”, ökar rejält i tempo. Där introduceras två nya advokater varav driftige Jeffrey Coho snart får bekänna färg i en spännande mordrättegång där en domares fru är offret. Det finns flera misstänkta och man gissar vilt vem som är gärningsmannen. Kameran zoomar snabbt och bidrar till dramatiken. Storylinen sträcker sig över flera avsnitt. Och man sugs in i den där vältaliga kostymvärlden igen. En värld full av brottande advokater, tacklande dvärgar och boxande Buzz Lightyears.

David E. Kelley kan det här med advokatserier och skriver så sprakande, vitalt och galet det bara går! Jag gillar de små stunderna av självdistans. Som när någon karaktär på ett inte helt långsökt sätt introducerar signaturmelodin. Eller när Denny Crane förbryllad vänder sig till Alan Shore och undrar varför motståndarnas slutpläderingar alltid är så korta? Kelley och hans manusgäng skriver så klart de bästa och längsta talen till sina populäraste huvudfigurer. Alan Shores förträffliga slutpläderingar är för övrigt bara en ursäkt för träffande och svidande samhällskritik om alltifrån diskriminering och hemlöshet till giriga storföretag och krigsfångars ovärdiga behandling. Det klyftiga är att Kelley förklär det i humoristiska extremfall: den hemlöse mannen ägnade sig år kannibalism och han som blev diskriminerad klär sig i kvinnokläder.

Återkommande biroller finns det gott om. Starka sådana. Så starka att de borde bli fasta karaktärer. Tänker främst på den tuffa dvärgen Bethany som dejtar Denny med järnhand. Och den neurotiske men godhjärtade juristen Jerry vars växande självförtroende och vänskap med Alan Shore är en fröjd att följa. Jerry Espenson med sina nervösa hopp och små egenheter spelar i samma division som grodmannen John Cage, om ni kommer ihåg ”Ally McBeal”. Båda är älskvärda karaktärer som är uppiggande udda och väldigt mänskliga. När Alan, rädd för att förlora en rättegång, med personliga påhopp som strategi trycker ner sin kamrat Jerry, då lipar jag nästan. Okej, jag lipar! Det händer vid flera tillfällen och tyder på att jag måste ha investerat känslomässigt i ”Boston Legal”. Det känns stort. Inte konstigt att Christian Clemenson (som för övrigt är en nära vän till James Spader) fick en Emmy för bästa gästskådespelare i rollen som Jerry.

Det är möjligt att ”BL” kan uppfattas som en killklubb mellan varven med sina grabbiga kommentarer och sexistiska infall. Men tv-serien har ändå fått alltfler starka kvinnoporträtt med tiden, inte minst i den heta domaren som dejtar Alan Shore, den permobilåkande dvärgen som dejtar Denny Crane och drottningbiet Shirley Schmidt (Candice Bergen) som ger firman tyngd och elegans. Mest sympatisk är nog nytillskottet Claire Simms som tycks ha ett hjärta av guld under sitt tuffa skal.

Extramaterialet består av två minidokumentärer där seriens biroller, inklusive domarna, berättar om hur det är att spela in ”Boston Legal”. En av dem berättar exempelvis att det står i manus att hans domare aldrig får sitta ner i rätten. Några fler bonusgrejer hade jag nog hoppats på, i stil med bortklippta tabbar.

Den kvicka, lustiga och tänkvärda advokatserien ”Boston Legal” gör ett starkt intryck på mig för andra gången. En femma är inte långt borta betygsmässigt. Ser fram emot nya magnifika säsonger. Roligaste scenen i säsong 3? Det finns gott om dem. Men det måste bli scenen när Denny tvingas följa med Bethany till synagogan, där han känns lika malplacerad som en gädda på torra land. Om han gör bort sig? Big time.