Codename: The Cleaner

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-11-14

Från skaparna av ”Rush Hour” och ”X-Men 3” står det på dvd-omslaget. Låt er inte luras av det för allt i världen. ”Codename: The Cleaner” är en glyttig film som inte har en tiondel av nyss nämnda filmers styrkor, varken när det gäller humorn eller actionsekvenserna.

Jake vaknar upp på ett hotellrum utan minsta minne. Han smeker någons rumpa, öppnar ögonen och förfäras över att det är en död man som ligger bredvid honom. Chockad tar han med sig en portfölj med cash och lämnar hotellet. I början av filmen vet vi åskådare lika lite som huvudkaraktären. Vad var det som hände på hotellrummet? Är Jake en infiltrerande CIA-agent eller bara en vanlig städare? Har den blonda kvinnan som utger sig för att vara hans fru verkligen rent mjöl i påsen? Vad är det för värdefullt datachip som skurkarna är ute efter? Börjar ni ana ugglor i mossen? Precis. Ett chip känns så… ”Jönssonligan” eller ”Polisskolan 7”.

Filmen har några ganska roliga scener. Som när Jake av misstag smiskar en gammal tant i en hiss efter att en flashback fladdrat förbi. Sedan har vi den omotiverade scenen när Jake hamnar mitt i ett uppträdande på en scen och tvingas dansa i löjliga träskor. Alldeles för långt borta från storyn. En story som är rätt tunn och ointressant. Den övertydliga musiken håller inte heller måttet.

Vad gör Lucy Liu (”Charlies änglar”) och Nicollette Sheridan (”Desperate Housewives”) i en sådan här b-film? Under deras värdighet kan man tycka. Får inte Liu bättre roller än så här? Och Sheridan är bara med för att visas upp i minimala underkläder. Cedric the Entertainer är inte direkt någon Eddie Murphy, snarare en blekare och något kraftigare kopia av Martin Lawrence, vilket inte är menat som en komplimang. Skratten är för få till antalet. Jag råder er att sopa ”Codename: The Cleaner” under mattan och låta den falla i glömska i dvd-hyllornas b-sektion.