10 Orsaker att hata dig

• Svensk titel: 10 Orsaker att hata dig
  • Originaltitel: 10 Things I Hate About You
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-02-24

Vad brukar innehållet i en amerikansk ungdomskomedi vara för att få ett bra resultat? Jo, allt som egentligen behövs är några vackra tjejer, några coola killar, ett par nördar, arga lärare och kärlek. Visst har vi sett detta förut. Filmen är inspirerad av Shakespeares "Så tuktas en argbigga".

I "10 orsaker att hata dig" faller Cameron pladask för Bianca redan efter första dagen i skolan. Ett problem är att Bianca inte får gå ut med killar för sin mycket underliga och mycket beskyddande fader. Men, om hennes syster som är grinig och totalt hopplös börjar att träffa killar så är problemet löst. Cameron, som gör allt för kärleken, försöker lösa problemet genom att hitta en kille som kan passa den hetlevrade Kat.

Trots att nästan alla ungdomsfilmer är likadana i grund och botten och inte har så många överraskningar så är det inget man störs av. Det är i alla fall så här en High-School film ska vara. De mindre populära killarna slåss förgäves för att bli accepterade och gör allt för att få tjejen. De tuffa grabbarna tar allt som det kommer, kör fina bilar, festar mest och tar allt lugnt, för de vet ju att de kommer att få skolans snygging. Det är som vanligt med andra ord.

Skådespelarna är, utan att överdriva, fenomenala. Det är alltid lika kul att se unga lovande skådespelare visa att de kan. Samtliga är väldigt övertygande och man glömmer ibland bort att det är en film man ser på. "10 orsaker att hata dig " är väldigt gullig och när man sett klart kan man inte annat än att le. Det är en film som får den kalla vardagen att bli något varmare.

Daniel Eek