• Svensk titel: Today We Kill... Tomorrow We Die
  • Originaltitel: Oggi a me... domani a te!
  • Speltid (min): 90
  • Release (Bio): 1969-05-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-26
  • IMDb: Today We Kill... Tomorrow We Die

Det är nog många som kliar sig frågandes i skallen när de håller fodralet till den italienska westernfilmen ”Today We Kill… Tomorrow We Die” framför sig. Dario Argento? Har denna skräckmästare gjort westerns? Visst är det så, faktum är att Argento innan han slog igenom med giallos och skräck skrev manus till ett flertal western och nu snackar vi inte bara obskyra filmer som ingen har sett. Snarare tvärtom, jag tar för givet att de flesta av er har sett en liten film som på svenska fick titeln ”Harmonica – en hämnare” (originaltitel ”Once Upon a Time in the West”) med bl.a. Charles Bronson? Jodå, det var allas vår Argento som tillsammans med Sergio Leone och Bernardo Bertolucci skrev den historien. Samma år skrev han alltså ”Today We Kill… Tomorrow We Die”.

Bill Kiowa har precis återvunnit sin frihet efter att i många år suttit fängslad för ett ohyggligt brott han inte begått – mordet på sin fru. Tanken på hämnd är vad som hållit honom levande under tiden och nu är det dags att realisera den. Beväpnad med en revolver och en fet plånbok beger han sig ut för att värva fyra revolvermän som ska hjälpa honom hitta och döda den man som såg till att han blev oskyldigt dömd. Dessa fyra revolvermän är verkligen ett omaka gäng vars enda gemensamma nämnare är att de godtagit Kiowas bud på femtusen dollar i näven samt ytterligare femtusen när uppdraget är utfört. Men det kommer inte att bli lätt…

Brett Halsey spelar Bill Kiowa, mannen som enbart tänker på hämnd. Han levererar ett trovärdigt porträtt av en plågad man och är samtidigt riktigt, riktigt cool. Nästan lika cool är min gamle barndomshjälte Bud Spencer, som spelar en av de fyra revolvermännen som rekryteras. Kan nämna att jag aldrig tidigare sett denna björn till man med ett så välansat skägg! Den absolut mest minnesvärda rollprestationen görs dock av japanen Tatsuya Nakadai som spelar Kiowas nemesis James Elfego. De ögonen! Den intensiteten! Jag är djupt imponerad.

Låt er inte luras av informationen på filmens omslag. Ja, Dario Argento är inblandad men det handlar inte om skinnhandskebeklädda kvinnomördare. Ja, Bud Spencer är med men det handlar inte om tokroliga buskisslagsmål. Vad det handlar om är helt enkelt en bra westernfilm med en ovanligt intressant skurk.