Det nya landet

• Release (Blu-ray/DVD): 2007-12-06

Mette-Marit – vad är det hör jävla namn, kan man ju fråga sig. Jag har även kikat på filmen ”Den nya världen, den var helt okej. Den handlar om en familj, som så många andra familjer under början på nittonhundratalet, beslutat sig för att resa till Amerika, där alla sjöar sägs vara fyllda med mjölk och träd där det växer guldmynt. Filmen skildrar den långa resan dit, och mötet med ett samhälle som inte riktigt är som de har tänkt sig. I en parallellhistoria får vi även följa brittiskan Lucy (slappt spelad av Charlotte Gainsbourg) som gör samma resa, och blir en måltavla för kvinnotörstande äldre män.

Vad som är irriterande med filmen är att den känns ganska så spretig i sitt upplägg. På samma gång så är filmen en realistisk skildring av utvandringen till Amerika, men vill även vara drömsk och poetiskt humoristisk. Denna mix känns sådär, och tar bort lite av filmens udd. Jag tycker att man istället kunde ha valt väg att gå. Löpa hela linan ut vad det gäller realism och autencitet, eller gjort filmen till ett fyrverkeri i form och flärd alá Emir Kusturica. Nu så blir allt istället halvdant. Det finns självklart partier som är mycket lyckade, men sammantaget så känns det bara förvirrande och det är svårt att hålla intresset uppe under filmens lite väl tilltagna två timmar.

Annars så är det nog bara tummar upp till ”Det nya landet”. Fotot är prydligt, men inte fantastiskt. Ljudet och musiken är bra, och skådespelarna håller helt klart stilen. Det blir en stabil trea, även fast betyget kunde ha blivit högre bara filmen gjort ett tydligare vägval. Men en film med en åsna i blir ju aldrig helt usel heller.