Possession

• Svensk titel: Possession
  • Originaltitel: Possession
  • Speltid (min): 123
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-26

Vi befinner oss i Västberlin och det kalla kriget pågår för fullt. När Mark återvänder hem från en lång resa märker han att frun Anna är helt förändrad. Mark misstänker att Anna hittat någon annan och konfronterar henne. Först vill hon inte erkänna det men till slut säger hon som det är – ja, hon har hittat någon annan och tänker flytta ut.

Mark är chockad, förtvivlad och enormt svartsjuk. Han lejer en privatdetektiv för att hitta henne och älskaren men det går inte riktigt som han tänkt sig. Detektiven försvinner och hittas senare brutalt mördad. Anna beter sig konstigare och konstigare och fler och fler människor försvinner. Snart får Mark reda på sanningen och det är något han aldrig hade kunnat föreställa sig…

”Possession” är inte lätt att klassificera. Många kallar den för en skräckfilm eller rysare medan regissören Andrzej Zulawski själv kallar det för ett skilsmässodrama. Skådespelarna Sam Neill och Isabelle Adjani ger sina rollfigurer Mark och Anna liv och är helt outstanding! De återger detta olyckliga pars ångest, rädsla och ilska på ett sätt som verkligen tar tag i en och det är inte konstigt att filmen kallats ”en skräckfilm som skulle kunna vara regisserad av Ingmar Bergman och Dario Argento tillsammans”. Jag kände mig definitivt skakad efteråt och det, mina kära vänner, händer inte ofta.

Det går inte att hylla Neill och Adjani tillräckligt för sina insatser, det går bara inte. Jag har aldrig sett Neill vara bättre än här och Adjani… oj oj oj.

Visuellt sett är filmen perfekt. Visst, bildkvaliteten visar att filmen har åldrats men fotot och miljöerna bygger upp en perfekt stämning för Zulawskis historia. Specialeffekterna, som är sparsmakade men läckra, är signerade Carlo Rambaldi. För er som inte känner igen namnet kan nämnas att Rambaldi har gjort effekter för filmer som ”Alien”, ”E.T.”, ”King Kong” och ”Dune” för att ta ett par exempel.

Jag kan varmt rekommendera ”Possession” till alla som uppskattar skickligt skådespeleri, oavsett genre. Gillar du draman – perfekt. Gillar du skräckfilmer bättre – fortfarande perfekt.