Bee Movie

• Svensk titel: Bee Movie
  • Originaltitel: Bee Movie
  • Release (Bio): 2007-12-25

Jerry Seinfeld har slagit sig in på den animerade scenen i och med denna film där han både producerar, spelar huvudrollen och står som manusförfattare. Det är humor på hög nivå och tanken som slår en när man ser filmen är varför ingen gjort komedi på bi-grejen tidigare. För skämten avlöser varandra med en rasande fart och ser du den engelska versionen (som jag gjort) är det faktiskt på gränsen till för mycket och för många bi-ordskämt.

Där har du dock det enda negativa med filmen som kommer gå hem lika bra hos ung som gammal biobesökare. Inte som den bästa animerade filmen kanske men som den första i raden av vad Jerry Seinfeld tagit fram – för jag hoppas och tror det kommer mer från det geniet.

Handlingen då…Barry B. Benson är biet som inte riktigt gillar tanken på att ha ett och samma jobb i resten av sitt liv. Han har blivit så pass gammal och gått färdigt utbildningen som krävs för att välja sin väg i yrkeslivet. Som bi är det ett relativt stort val då man bara väljer detta en enda gång och därefter är sin drottning trogen. Det är bi-kupans liv och honungsproduktion som sätts före individens och är du tyst och sliter hårt så kan du trots allt få ett ganska anständigt liv.

Barry går inte riktigt med på detta – i alla fall inte innan han fått en smak av vad som finns utanför bikupan i den riktiga världen – människans värld. Han följer därför en morgon med de tuffa och lite mer vågade bina i pollengruppen. De som samlar in honung och pollinerar de vackra blommorna. Men som ett litet arbetsbi i den stora världen går något fel och han hamnar han i en lägenhet och blir förälskad i den kvinnliga och vackra djurvän som räddar hans liv i sista sekunden. Trots att alla bin får lära sig att den första och viktigaste regeln som bin lever efter är att de inte får prata med människor (ja, de kan prata) så är Barry tvungen att säga ”tack”. Detta är något som startar en vänskap och även ett äventyr som ger Barry en roll han inte hade kunnat drömma om inne i bikupans vardag.

Trots en lång rad av kända skådespelare som ställer upp med sina röster – Matthew Broderick, Chris Rock, Renée Zellweger, John Goodman. Larry King, Ray Liotta, Sting, Oprah Winfrey m.fl. – når filmen aldrig de höjder ett bi som detta skulle kunna nå.

Bee Movie är bra men går mer åt ”OK”-hållet än något som gör att jag skriker av förtjusning. Det är som någon skrev "Bee Movie har sina stunder då den briljerar. Det är bara lite för få och långt mellan gångerna".

Trots detta får filmen en stadig trea. En perfekt film för söndagssoffan och som funkar alla dagar i veckan för personer upp till 15 år.

Daniel Johansson, chefredaktör