Disturbia

• Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-01-09

17-årige Kale (Shia LeBeouf) förlorar sin far i en våldsam bilolycka och hans sorg går ut över skolarbetet. I ren ilska och frustration slår han ned sin spansklärare och det resulterar i att han är nära att hamna i ungdomsfängelse, men får istället möjligheten att sitta i husarrest under sommarlovets tre månader. En fotboja håller honom i schack och går han utanför husets trädgård larmas polisen. Medan Kale’s vänner roar sig tvingas han själv sitta inomhus och tristessen är snart ett faktum. Som tidsfördriv börjar han att betrakta sina grannars vanor och beteenden via sin kikare. Tillvaron blir något mer spännande när läckra Ashley och hennes familj flyttar in i huset intill. Tillsammans med sin bästa kompis Ronnie börjar Kale att följa Ashley’s liv från sitt fönster. Samtidigt rapporterar nyheterna om att en seriemördare är i farten och av en slump upptäcker Kale och Ronnie att hans ena granne, Robert Turner, har en likadan bil som synts vid ställen där mördaren tros ha slagit till. Efter att Ashley konfronterar grabbarna med att de spanar på henne börjar hon hänga med dem för att slippa ifrån de problem som hennes egen familj har. Trion blir alltmer övertygande om att grannen Turner verkligen är den eftersökte seriemördaren och börjar ta mer och mer vågade grepp i försök att avslöja honom.

Shia LeBeouf har vid 21-års ålder redan spelat huvudrollen i ett flertal större filmproduktioner såsom ”A guide to recognize your saints” (2006), ”Transformers” (2007) och just ”Disturbia” (2007). Han är en verkligt kompetent skådespelare som besitter förmågan att både skapa humoristiska uttryck och scener och en mer allvarlig och känslosam sida. Samtliga ovanstående filmer bygger helt enkelt på LeBeouf’s förmåga att nå och underhålla publiken och vi har nog bara sett början på en lysande karriär.

Även de andra rollerna i ”Disturbia” är välspelade och man lyckas med konsstycket att få ett någorlunda djup i karaktärerna i en film som spelar i genren ”ungdomsskräckis”. David Morse är riktigt obehaglig som den mystiske grannen Turner och Jessica Biel-kopian Sarah Roemer gör Ashely till en spännande, ung kvinna.

Filmens inledningsscener sätter genast en ovanligt allvarlig ton för att vara en film av redan nämnd kategori och tillsammans med genuin humor tar sig ”Disturbia” långt över de låga förväntningarna. Att jämföra denna film med t.ex. tighta thrillers eller skräckklassiker vore orättvist då målgruppen skiljer sig. Det här är helt enkelt en ungdomsfilm och de romantiska inslagen spelar därmed efter high school-regler, och så får man tycka vad man vill om det. Det blir trots en viss ytlighet och ologiskt beteende hos filmens karaktärer aldrig för mycket och för sliskigt för att överrösta andra kvalitéer med filmen.

Sammantaget är ”Disturbia” en rolig, underhållande och ganska spännande blandning av high school-film och thriller. Det här är en frisk fläkt i en annars stinkande sörja av korkade skräckisar om amerikanska ungdomar som plågat oss de senaste decennierna...

Per Wahlgren