Charleston

• Svensk titel: Charleston
  • Originaltitel: Charleston
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-02-27

Englands största och mest ökände svindlare kallas Charleston och skulle kunna lura av vem som helst vad som helst. När han vill lura en gangster på fem miljoner dollar dras det stora maskineriet igång. Allt måste göras med finess och det gäller att tänka flera steg framåt. Första steget: Att stjäla en Gaugain-målning tillhörandes en kommissarie på Scotland Yard! Sedan rullar det på av bara farten…

Bud Spencer spelar Charleston och i rollen som kommissarien ser vi Clouseaus gamle chef, Herbert Lom. Amerikanen James Coco spelar gangstern Joe, en av de mest enfaldiga och debila filmkaraktärer jag sett på länge.

När jag först såg omslaget till ”Charleston” blev jag barnsligt förtjust då Bud Spencer är en av mina barndomsidoler. Förtjusningen avtog dock så fort jag såg Herbert Loms namn, jag har aldrig riktigt klarat av det hysteriska överspel som han oftast bjuder på. Mina förväntningar på filmen sjönk lite, men det stod snart tydligt att de inte sjukit tillräckligt. ”Charleston” är en infantil soppa till film, i det närmaste humorbefriad (om man inte räknar med de buskissekvenser som tvingas i oss varje gång Joe ska försöka svara i en telefon – ett gag som inte är roligt första gången och ännu mindre de följande femtioelva gångerna) och extremt rörig. För att vara 93 minuter känns filmen väldigt lång.

Nej, jag har inte mycket positivt att säga om ”Charleston”. Vi som förväntar oss lite roliga slagsmål med Spencer får vänta nästan till slutet av filmen då vi får en halvhjärtad insats som bara varar i någon minut. Innan dess får vi nöja oss med att se honom ikläda sig en turban och presentera sig som indier, en förklädnad som får Clark Kents glasögon att verka genialiska.

Skippa den här filmen om ni inte absolut vill se allt Bud Spencer har gjort.