Michael Clayton

• Svensk titel: Michael Clayton
  • Originaltitel: Michael Clayton
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-03-17

”Michael Clayton” var en av de filmer som under Oscarsgalan nominerades till en massa utnämnelser, men efter kalasets slut stod relativt tomhänt. Nåväl, en guldgubbe kammade rullen åtminstone hem- och det var Tilda Swinton som kammade hem detta för bästa kvinnliga biroll. När en film drabbas av detta ”Så som i himmelen”-syndrom så ställer man sig ju per automatik frågan huruvida filmen sorgligt blivit förbisedd, eller om det kanske rentav var ett misstag att den ens nominerades från första början. Jag beslutade mig för att spana in ”Clayton” och ge den en chans, de uteblivna statyetterna till trots.

”Micheal Clayton” handlar om just ”Michael Clayton” (George Clooney) som är en slags byråkratisk upplaga av The Wolf från ”Pulp Fiction”. Under vingarna på en inflytelserik advokatbyrå så röjer han upp och mörkar saker som kanske inte skulle vara så bekväma om de skulle komma ut i ljuset. En dag så ombeds han att tysta ner en rättsskandal där hans gode vän Arthur Edens (Tom Wilkinson) mitt under ett förhör slängt av sig alla sina kläder. Istället för att förutsättningslöst sopa undan alla bevisningar på det inträffade så börjar han istället att lägga snoken i blöt, vilket han senare in i filmen ska komma att ångra.

Detta är helt klart en solid film där precis allt känns genomarbetat och välgjort. Fotot är avskalat, sterilt och snyggt och fungerar utmärkt i samspelet med filmens tema om korrumperade och själslösa storföretag som lämnar all hovsamhet åt sidan till förmån för rent monetära intressen. Skådespeleriet är också tipptopp uti minsta biroll. Castlistan är minst sagt diger med tidigare nämnda Clooney, Swinton och Wilkinson- men även Sydney Pollack i övertygande prestationer. Intrigen är det inte heller något egentligt fel på, det hela är gediget välskrivet, men dessvärre en smula gjort. Ja, det känns numer som snarare en regel än ett undantag i mina recensioner att jag drar upp mitt gamla spörsmål; originaliteten. Men det är faktiskt viktigt för mig att alla filmer som kommer inte är helt likadana. Visst är ”Michael Clayton” två timmars fullfjädrad underhållning, men speciellt jättepännande blir det aldrig. Inte heller är det någonting som kommer att passera i revy precis innan jag dör.