Dealers

• Svensk titel: Dealers
  • Originaltitel: Bristol Boys
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-04-16

”Dealers” (2005) är den verklighetsbaserade historien om Michael ”Little Man” McCarthy och hans polare i Bristol, Conneticut. De ger sig lite förstrött in i knarkhandeln när de inser att lite haschförsäljning, vid sidan av vanliga jobb, ger extra cash att ha roligt för. Med pengarna han drar in från detta extraknäck kan han dessutom försörja sin drogberoende och själsligt trasiga mor. Efterhand växer organisationen och även insatserna i härvan som kom att kallas ”modern tids största knarksyndikat”. Filmens regissör och manusförfattare, Brandon David, växte själv upp bland de händelser som utspelas.

Huvudrollen McCarthy spelas av Thomas Guiry, ett ansikte vi nog bäst känner igen från ”Mystic River” (2003), där han porträtterade den mördade tjejens sörjande och stundtals förträffligt ilskna pojkvän. Vid ett fåtal tillfällen i ”Dealers” visar Guiry upp intensiviteten från rollen i nyss nämnda film och han är utan tvekan en duktig och uttrycksfull skådespelare. Även de andra aktörerna gör vad de kan för att hjälpa filmen framåt, även om de tvingas jobba med hyggligt stereotypa karaktärsporträtt.

Filmer som baseras på verkliga händelser görs alltid både på gott och ont; det ger alltid en extra krydda för betraktaren att veta att historien som utspelar sig är tagen från verkligheten, men just detta kan ligga filmskaparna i fatet eftersom att filmen då måste följa vissa ramar och logik. ”Dealers” lyckas sissodär med att just ge sken av att vara en film ur verkligheten. Det känns ingen gång som att historien ens är i närheten av att behandla något som tydligen ska ha varit ett enormt stort syndikat inom de senare årens knarkhandel. Detta blir extra tydligt om man jämför med t.ex. filmen ”Blow” (2001), som i övrigt inte alls liknar ”Dealers” särskilt mycket, men som lyckas visa en mer trolig och välgjord bild av hur ett knarksyndikat verkligen ser ut och fungerar.

Likt filmer inom andra genres så jämförs, egentligen helt ofrivilligt, ”Dealers” med andra titlar som handlar om ungefär samma sak. Kanske har man ”Alpha Dog” (2006) någorlunda färskt i minnet och den historien, som också behandlar unga män i en amerikansk förort som pysslar med droghandel, är både mer intressant och välgjord. För den skull är ”Dealers” på intet sätt en dålig film, men ändå endast en axelryckning och snart bortglömd efter att de obligatoriska, informativa eftertexterna om vad som hände sedan för karaktärerna i filmen, rullat förbi…

Per Wahlgren