First Snow

• Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-05-12

”Memento”-stjärnan Guy Pearce nylle verkar dyka upp i var och varannan film som utkommer på dvd just nu. Nyligen såg vi honom porträttera Andy Warhol i filmen ”Factory Girl”, och nu kommer filmen ”First Snow” där han spelar huvudrollen. Filmen är producerad av ”Männen bakom Crash” som också är ganska flitiga just nu, och står med på vart och vartannat direkt-till-dvd-omslag.

Filmen öppnar mycket lovande och spännande med att Pearces rollkarakrär, den kringresande slashasen till försäljare Jimmy, får motorstopp mitt ute i ingenstans och tvingas spendera ett par timmar vid en gudsförgäten vägkrog medan han väntar på att bilen ska bli lagad. När han strosar runt på platsen så får han syn på en spåman, och beslutar sig för att låta tiden gå genom att ägna sig åt en stunds oförarglig seans. Men tro fan om detta inte slutar i drama, ty när Jimmy återvänder till livet så upptäcker han att allt som spåmannen sagt verkar gå i uppfyllelse. Uppriven ger han sig tillbaka till denna spåman han först avfärdat som hycklare, och får reda på att återstoden av hans liv är fram tills det att den första snön faller.

En gäckande och intressant öppning både filosofiskt och dramaturgiskt, men tyvärr så slarvas alla ursprungliga potentialer bort under filmens gång. Jag hade hoppats på att filmen skulle handla om Jimmys försök att fly undan sitt öde, exempelvis att han försökte resa någonstans där det aldrig snöar, men istället ägnar Jimmy sin resterande tid åt att försöka lista ut hur han kommer att dö. En annan intressant ingång är ju att han vet om att han ska dö, och filmen kunde likt den bedårande ”My life without me” kretsat kring avskedet till världen och alla älskade människor. Detta ägnas mycket lite tid. Istället så får man en traditionsenlig thrillerhistoria där alla pusselbitar slutligen faller på plats på precis samma oinspirerade vis som de alltid gör.

Det känns som att det ursprungligen funnits någon form av ambition i ”First Snow”, men att alla som varit med i filmen satsat allt de kan på att dölja denna i ett sorl av banaliteter. Guy Pearce sköter sitt jobb snyggt, med en smula bravur, men i övrigt är skådespelarna likt regin stel och tråkig. Fotografiet känns medelmåttigt, förutom när snön slutligen faller då det glänser till en smula. Miljöerna är tråkiga, musiken monoton, och klippningen dumförklarar tittaren med ständiga tillbakablickar och bildöverlappningar. Allt som hade kunnat bli riktigt intressant tappas dessvärre bort, och filmen får nöja sig med att vara en, om inte oslipad diamant så åtminstone kolbit, som få lärr minnas med glädje.