SS Lager 5: Women's Hell

• Svensk titel: SS Lager 5: Women's Hell
  • Originaltitel: SS Lager 5: L'inferno delle donne
  • Speltid (min): 92
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-06-11

Nazisternas kvinnliga krigsfångar hamnar ofta på Lager 5, vilket också brukar vara deras slutliga anhalt. Här utsätts de antingen för vidriga experiment som ofta involverar brännskador, eller så hamnar de i den bordell som drivs i syfte att öka de tyska soldaternas moral. Men när den före detta motståndsledaren Alina anländer till lägret är det början till slutet. Hennes starka vilja och beslutsamhet, tillsammans med ryssarnas frammarsch, kommer snart att få Lager 5’s ledning på fall…

Regissören Sergio Garrone spelade in ”SS Lager 5 – Women’s Hell” direkt efter den tidigare recenserade ”SS Experiment Love Camp”. Detta framgår tydligt då han använt sig av samma skådespelare, samma inspelningsplats och samma rekvisita. Till och med vissa scener är tagna direkt från den första filmen! Detta medför förstås att de båda filmerna liknar varandra i många aspekter.

Och visst, i grund och botten är det samma film. Fast jag tycker nog ändå att ”SS Lager 5” är bättre (om än väldigt lite) då den faktiskt försöker sig på att ha lite mer handling och till och med ett budskap, tro det eller ej. Däremot tycker jag väl inte att de autentiska bilderna från andra världskrigets koncentrationsläger hör hemma i en film som i övrigt satsar på att vara så sleazy som möjligt. Det blir lite osmakligt för att uttrycka det milt.

Mina åsikter om Garrones filmer står kvar, vad gäller nazisploitation ligger dessa bägge långt efter de mer kända ”Ilsa”-filmerna så jag rekommenderar att ni ser dem istället. Eller varför inte ännu hellre den betydligt bättre ”Salong Kitty”?