Mamma Mia!

• Release (Bio): 2008-07-11
  • Tagline: Take a trip down the aisle you'll never forget

Tjugoåriga Sophie (Amanda Seyfried) har en dröm – att träffa sin okända pappa. Efter att ha tjuvläst mamma Donnas (Meryl Streep) händelserika dagbok så har hon räknat ut att hennes pappa antingen heter Sam (Pierce Brosnan), Bill (Stellan Skarsgård) eller Harry (Colin Firth). För att vara på den säkra sidan bjuder hon in ALLA tre männen till sitt bröllop, utan mammans vetskap. Det är upplägget när svenska sjuttiotalssupergruppen ABBA:s låtskatt blir filmmusikal, på en grekisk paradisö där det sjungs och dansas stup i kvarten på Donnas fallfärdiga hotell. (Oj, vilken lång mening.)

Donna spelas med sedvanlig elegans av veteranen och kameleonten Meryl Streep. Hon kan spela en varm karaktär som Donna lika bra som en iskall affärskvinna (”Djävulen bär Prada”). Imponerande. Streep backas upp av två käcka medelålders sidekicks, Julie Walters och Christine Baranski, som också fungerar som comic relief. Trion Brosnan, Skarsgård och Firth gör också ett bra jobb, liksom den nya talangen Amanda Seyfried. Alla får sjunga efter sin egen förmåga och det känns inte för tillgjort eller för datormanipulerat. Pierce Brosnan kanske inte har en röst som Tom Jones, men han får det att funka. Sedan gör man bäst i att ignorera den textade översättningen av låtarna och istället njuta av det engelska originalet.

Brittiska teaterregissören Phyllida Lloyd kan sitt hantverk och bjuder på förvecklingar, kärleksförklaringar och genomtänkta musikalnummer. Rätt låt på rätt plats liksom. Och vilka kärlekslåtar det är! ABBA:s musik är spunnen av de smidigaste rimslingor. Låtarna är otroligt catchy och uppenbart tidlösa. Ungdomsdynga som ”High School Musical” kan slänga sig i väggen. Så här ska en riktig filmmusikal se ut! Insup sång, glädje, romantik och humor ända fram till eftertexterna rullat klart. Du måste vara tidernas cyniker om du inte faller för ”Mamma Mia!” och dess sprakande energi… (punkt, punkt, punkt)

Bonus #1: De små cameorollerna som de skäggiga kompositörerna Björn & Benny gör. Då känner man sig allt lite stolt som svensk.
Bonus #2: Brosnan, Skarsgård och Firth i helt sjuka sjuttiotalsoutfits när det är dags för extranummer.