Djungelmassakern

• Svensk titel: Djungelmassakern
  • Originaltitel: L' ultimo cacciatore
  • Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-13

Efter att ha sett hur kompisen skjutit skallen av sig på en bordell i Saigon tackar Harry Morris, kapten i USA:s armé, ja till ett hemligt uppdrag långt in på fiendens territorium. Till sin hjälp har han en pluton tappra soldater samt en kvinnlig civil fotojournalist. Tillsammans måste de kämpa för att undvika Viet Congs många dödliga fällor och slutföra sitt uppdrag, men det är lättare sagt än gjort. Det tar inte lång tid innan soldaterna faller bort, en efter en. Morris vägrar dock att ge upp utan fortsätter in i djungeln med ett enda mål i sikte: att slutföra sitt uppdrag om han så ska dö på kuppen.

”Djungelmassakern” är den smått töntiga svenska titeln på denna italienska Vietnamfilm. Men låt er inte luras, filmen är allt annat än töntig! David Warbeck, som spelar kapten Morris, gör ett trovärdigt porträtt av en man som inte har något mer att förlora. Tyvärr når inte resten av skådespelarna upp till samma nivå, utan det blir en hel del överspelande från de flesta. Ett litet aber dock för John Steiner, som briljerar i sin lilla roll som major Cash.

Filmen är välgjord och känns påkostad. Man har använt sig av samma inspelningsplatser som ”Apocalypse Now” och man har definitivt inte sparat på krutet, bokstavligt talat. Filmen är fullpackad med explosioner från början till slut och det blir aldrig långtråkigt.

Jag blev glatt överraskad av denna film och den väckte många barndomsminnen till liv. Inte från Vietnam av förklarliga skäl, men av italienska krigsfilmer från 80-talet. När kommer ”Warbus”-filmerna på svensk DVD?