Sju Hertigar

• Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-08-09

Hej alla glada!
Denna regnruskiga dag har jag spanat in rullen ”Sju hertigar”. Detta är en klassisk brittisk komedi, gjord på det klassiska Ealing Studio, på det klassiska fyrtiotalet. Filmen handlar om en ung man som är långväga släkt med den adliga familjen D’Ascoyne. En dag kommer han på att han om samtliga arvingar i släkten skulle undkomma så skulle han utnämnas hertig. Han beslutar sig för att göra det enda logiska och göra sig av med alla som står i vägen för hans kröning, och skyr inga medel.

För att vara en så tidig film är ”Sju Hertigar” förvånansvärt uppkäftig och mörk i sin komik. Att ens beröra ämnen som död, mord och utomäktenskapliga förhållanden var under denna tid vid det närmsta tabu. Och när det som här närmas med kylig komik så känns det inte så lite fräckt. Filmen berättas med en sällsam voice-over där hertigen i en dagbok ser tillbaka på sitt liv och sina synder. Filmen lunkar på i sitt gilla tempo, och det hela är som synopsen antyder ganska förutsägbart. Filmen kan med lätthet summeras i en mening, men tar istället över 90 minuter på sig att nå från punkt A till B, vilket åtminstone inte i dessa dagar av darlingdödande känns helt okej.

På filmens pluskonto finns turligen en rad prylar som utmärker den från andra filmer med samma ursprungsår. En rolighet är att alla de sju tronföljarna, varav en är kvinna, spelas av en och samma skådespelare. Att denna skådis inte är någon mindre än gamle Ben Kenobi, Alec Guinness, gör knappast saken sämre. Filmen är dessutom mycket välgjord och snygg sett till både foto- och scenografi vilket gör den trivsam att åskåda. Summeringsvis så är filmen inte det bästa jag sett, men långt ifrån den bästa. Filmens originella manus gör den värt en liten kik, speciellt för er som gillar andra filmer av samma crew, exempelvis ”Ladykillers”.