• Svensk titel: Rated X
  • Originaltitel: Rated X
  • Speltid (min): 111
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-09-24
  • Tagline: They put the X in Sex
  • IMDb: Rated X

Bröderna Jim och Artie Mitchell blev under slutet av 60-talet stora namn i porrvärlden. Med säte i San Fransisco spelade de in filmer och drev flera porrbiografer och strippklubbar. Otaliga gånger blev de ställda inför rätta, anklagade för att sprida obsceniteter, men gång på gång blev de frikända. Deras absolut största, och egentligen enda riktiga, succé kom 1972 då de spelade in den blivande klassikern ”Behind the Green Door”. I den filmen gjorde den då okända Marilyn Chambers sin porrdebut och blev direkt ett av de absolut största namnen i branschen.

Men som i så många andra fall innebar dessa framgångar inte bara lycka och rikedom. Båda bröderna började supa och använda droger och de kommande filmerna blev inga mästerverk, snarare tvärtom. Medan Jim lyckades ta sig ur drogträsket hamnade Artie bara längre och längre ner i skiten tills han blev helt galen och paranoid. Den 27 februari 1991, efter att vänner och bekanta bönat och bett honom att ta hand om sin bror, åkte Jim över till Arties hus med ett gevär. Samma kväll sköt en desperat Jim Mitchell ihjäl sin bror och väntade sedan på att polisen skulle komma och arrestera honom.

Historien om bröderna Mitchell har givit upphov till minst två biografier. Den ena av dem, ”X-Rated” av David McCumber, fick bli basen till denna film som regisserats av Emilio Estevez. Estevez spelar själva ena huvudrollen som Jim Mitchell medan hans bror Charlie Sheen spelar Artie.

Det var ett genidrag av Estevez att ge huvudrollerna till sig själv och brorsan! Inte nog med att de verkligen ser ut som bröder, det märks också att det finns en viss kemi mellan dem, en kemi som är svår att fabricera. Dessutom spelades filmen in efter att Sheen själv kämpat mot alkohol- och drogmissbruk och det är tydligt att han använder sig av sina egna erfarenheter i sin tolkning av Artie Mitchells väg ner mot botten.

”Rated X” är en väldigt bra film som väcker min nyfikenhet, jag vill veta mer om bröderna Mitchell. Fotot är snyggt och effektivt (filmen är gjord för amerikanska TV-bolaget Showtime) och filmen känns tight.

Jag kan inte göra annat än att rekommendera ”Rated X” till er alla, oavsett om ni har någon som helst intresse av den amerikanska porrbranschen på 60-70-talet eller inte.