Kaninmannen

• Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-22
  • Tagline: En ny suggestiv film av STIG LARSSON

Efter den otroligt stroppiga och rättvist söndersågade julföljetången ”August” så blev Stig Larsson plötsligt ett namn att skratta åt. Så har det inte alltid varit, verkligen inte. En gång i tiden så var han en aktad teaterman, och regisserade allas vår Ernst-Hugo Järegård i ”VD”. Han är också mannen bakom ”Kaninmannen”, en av de hårdaste och bästa Svenska filmerna som någonsin skapats. Denna film var tyvärr lite för kontroversiell för sin tid, och glömdes snart bort. Länge har den endast funnits tillgänglig på gamla halvdana VHS-kopior, men nu har den äntligen blivit tillgänglig på dvd.

”Kaninmannen” handlar om en journalist spelad av Börje Ahlstedt. Han skriver sensationslystna kriminalreportage om mord, våldtäkter och annat som folk älskar att läsa om i dagspressen. Hans senaste uppdrag är om en serie bestialiska våldtäkter på småflickor, men när han får tag i en fantombild så är det någonting som inte stämmer. Mannen på fantombilden är mer än lovligt lik hans egen son.

Det finns många saker som gör ”Kaninmannen” till en sådan pärla i det Svenska filmutbudet. Vad jag förmodligen respekterar mest är det sätt den närmar sig den samhällsordning som fortfarande råder där människor är jävliga mot varandra vilket gör att människor blir ännu mer jävliga mot varandra. Människorna pressas från samtliga håll tills de bara är små fläckar som inte orkar mer. Vem som är den utsatta, och vems fel detta är, är upp till åskådaren att avgöra, inga klara svar ges.

Själva Kaninmannen, filmens våldtäktsman och skurk, är även han ett offer. Han har ett mindervärdeskomplex gentemot sin nedvärderande far som aldrig gett honom någon form av uppskattning. Dagtid arbetar han som gympalärare och blir utfryst av sina kollegor, samt hånad och lynchad av sina elever. Leif Andrée som spelar denna roll fick under en lång tid efter att filmen visats på tv motta mordhot och påhopp av människor som hade problem med att urskilja hans roll i filmen från verkligheten. Det är omöjligt att inte dra paralleller mellan detta och det nyligen avslutade Engla-fallet. Det är mycket obehagligt att se vilka oproportionerliga hatkänslor och uttalanden händelser som dessa kan utvinna från annars fullkomligt sinnesdugliga medborgare.

Vad som gör ”Kaninmannen” till en sådan obehaglig och slagkraftig upplevelse är dess objektivitet. Att filmen inte gör några ställningstaganden tvingar publiken att blotta sina egna åsikter. Många finner det följaktligen motbjudande att tvingas se en våldtäktsman skildrad som en människa, och inte ett monster med tillhörande klor och huggtänder. Precis som filmen ”Undergången” fick hård kritik för att skildra Hitler som en människa. Jag tror fler filmer lika denna behövs för att människor ska kunna uppmärksamma nyanserna i vårt samhälle. Finna en möjlighet rehabilitera, integrera och förkunna istället för att utfrysa, smutskasta och avvisa. Jag tror att ”Kaninmannen” är en film som är lika farlig och viktig nu som för arton år sedan.

Bildkvaliteten på dvd-utgåvan är det lite si och så med, och skivan gapar tom på extramaterial. Ändå så tycker jag blotta tillgängligheten gör detta släpp till en kulturgärning av rang, och jag uppmanar alla landets invånare att gå och köpa detta verk av internationell klass. Synd att inte utgåvan rymmer textning på andra språk än svenska och norska, för jag tror fler länder annars skulle vara intresserade av detta storverk.