Nines

• Svensk titel: Nines
  • Originaltitel: The Nines
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-09-10
  • Tagline: Y9u never kn9w when y9ur number is up

Ryan Reynolds spelar Gary, en TV-skådis som efter att ha brutit med sin flickvän får en knäpp. Han tänder en liten brasa med hennes ägodelar och beger sig sedan in till stan för att köpa crack. Efter att hög som ett hus kraschat sin bil sätts han i husarrest tillsammans med sin agent Margaret, spelad av Melissa McCarthy, som får agera övervakare. Snart börjar han dock misstänka att något mystiskt pågår i huset, och vad är det egentligen grannen Sarah, spelad av Hope Davis, egentligen vill?

Ryan Reynolds spelar Gavin, TV-serieskapare och manusförfattare som verkar få sitt stora genombrott med en ny serie om en kvinna vars make försvinner under mystiska omständigheter och lämnar henne ensam med deras stumma dotter. Huvudrollen har han vikt åt sin kära vän, skådespelerskan Melissa McCarthy som är överlycklig över denna chans. Men snart börjar problemen hopa sig och Ryan hamnar i konflikt med seriens producent Susan, spelad av Hope Davis. Till råga på allt verkar det som om det händer konstiga saker i hans hus...

Ryan Reynolds spelar Gabriel, en dataspelsdesigner som får motorstopp efter en utflykt i skogen med sin fru, spelad av Melissa McCarthy, och deras stumma dotter. Han lämnar dem vid bilen och beger sig iväg för att hitta en verkstad men hittar bara den mystiska kvinnan Sierra, spelad av Hope Davis, som inte alls tänker hjälpa honom. Vad är det egentligen som pågår?

Och vad är poängen med talet nio som så ofta upprepas i både Garys, Gavins och Gabriels liv?

Förvirrade? ”The Nines” liknar verkligen ingen annan film och det är både på gott och ont. Där jag ser det som ett spännande experiment som till största del dessutom fungerar kan nog många andra bli uttråkade eller helt enkelt så pass förvirrade att de helt tappar intresset för filmen. Det är synd, men samtidigt är det svårt att vara alla till lags, speciellt om man vill skapa något annorlunda.

Ryan Reynolds, som jag först fick upp ögonen för i TV-serien ”Två killar, en tjej och en pizzeria” imponerar i den här filmen. Han får visa en bredd på sitt skådespeleri på ett sätt som varken ”Blade: Trinity” eller ”Van Wilder” tillät och han är riktigt duktig. Fanskapet har alltså både talang och Scarlett Johansson som sin äkta maka. Jag hatar honom. Melissa McCarthy (kusin med fd Playboymodellen Jenny McCarthy) är helt underbar, jag har gillat henne sedan ”Gilmore Girls” och hon gör mig inte besviken här heller. Hon verkar ha riktigt roligt, vilket lyser igenom.

Jag gillade verkligen ”The Nines”. Från att vara en anonym skiva som jag stoppade i DVD-spelaren har den vuxit till att bli en av de mer intressanta filmerna jag sett på länge. Dessutom är delar av filmen, detaljer som jag tyvärr inte kan gå in på här då jag inte vill avslöja allt för mycket, extra intressanta pga den bransch jag arbetar i till vardags.

Det blir definitivt en fyra till ”The Nines”. Det finns bara ett litet aber: det recensionsexemplar jag har sett visar filmen i dess ursprungliga bildformat, dvs 1.85:1 men det svenska DVD-fodralet anger bildformatet till 1.33:1, dvs vanligt bildformat. Om detta stämmer betyder det att Sandrew Metronome av någon okänd anledning släppt en Pan&scan version vilket är under all kritik och då rekommenderar jag er att istället importera filmen själva. Om någon av er kan verifiera om det verkligen rör sig om en sådan dundertabbe från Sandrew Metronome eller om det ”bara” är en liten tabbe och det står fel på fodralet så skulle jag bli jätteglad om ni kunde maila mig.