Patrick

• Svensk titel: Patrick
  • Originaltitel: Patrick
  • Speltid (min): 112
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-15
  • Tagline: He's in a coma... Yet, he can kill...

Kathy Jacquards liv är lite rörigt just nu. Hon har separerat från sin make och flyttat in i en sunkig lägenhet. För att kunna försörja sig ansöker hon till tjänsten som sjuksköterska på en privat klinik av diskutabel kvalitet. Där får hon, precis som alla nya, uppdraget att ta hand om Patrick, en komatos patient som funnits på kliniken i tre år och vars enda livstecken är ett reflexmässigt spottande.

Kathy märker dock snart att allt inte står riktigt rätt till på sjukhuset och misstänker att det har med Patrick att göra. Mystiska saker börjar hända runt henne och allt pekar på att Patrick inte alls är så livlös som alla tror...

”Patrick” är en relativt långsam men effektiv och tät thriller från 1978. Den har en viss känsla av lågbudget över sig men det är absolut inget som påverkar upplevelsen negativt. Det är habilt regisserat och skådespelarna är överlag trovärdiga. Stundtals blir det lite överspelande men det är snart glömt. Robert Thompson, som spelar Patrick själv, är läskigt kuslig där han bara ligger still och stirrar rakt ut i luften. Det är svårare än det ser ut och han gör det mycket bra.

Musiken gör sitt för att accentuera stämningen i filmen, och här har vi faktiskt lite trivia. Den här utgåvan innehåller den australiska originalversionen av filmen, med ett soundtrack av Brian May (inte Queen-gitarristen). I Europa klipptes filmen om före biopremiären och fick ny musik, den här gången av den italienska rockgruppen Goblin som arbetat mycket med bl a Dario Argento. Njutafilms har varit så vänliga och inkluderat Goblins soundtrack på en separat CD, det tackar vi för!

I mitt tycke är ”Patrick” en schysst thriller, varken mer eller mindre. Jag misstänker tyvärr att många av de yngre tittarna tycker att den är alldeles för långsam och inte tillräckligt blodig. Faktum kvarstår att filmen fungerar alldeles utmärkt ändå, trots det lite långsammare tempot och det vore synd om en sådan sak skulle skrämma bort potentiell publik.