Scars of Dracula

• Svensk titel: Scars of Dracula
  • Originaltitel: Scars of Dracula
  • Speltid (min): 91
  • Release (Bio): 1971-08-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-24

Jag tror knappast att det är nödvändigt med en presentation av Dracula, denna mytomspunne och förföriske mörkrets prins som lever(?) för att smaska på unga kvinnor. Åtskilliga filmer har gjorts om denne vampyr genom åren och det är nog ingen orimlig gissning att det kommer att bli åtskilliga fler i framtiden.

En av de flitigaste gestaltarna av Dracula är utan tvekan Christopher Lee, som spelat greven på film nio gånger om jag räknat rätt. Tyvärr var de flesta Draculafilmer som anrika Hammer films spelade in mer fokuserade på andra karaktärer och vår käre blodsugare fick nöja sig med enstaka repliker (i ”Dracula: Prince of Darkness” från 1965 har han inte en enda replik!) i ett fåtal scener. Trots detta blev de flesta filmerna stora ekonomiska succéer, till Lees förtret.

”Scars of Dracula” är den femte Hammerfilmen där Lee spelar greve Dracula och den sista som gjordes innan hela franchisen flyttades fram till att utspela sig på 1970-talet. Filmen handlar först och främst om bröderna Paul och Simon Carlson. Paul är en spjuver som charmar alla damer han ser. Efter att ha blivit jagad av sin senaste erövrings far, tillika borgmästare, hamnar han till slut i Draculas slott, där han blir förförd av en av grevens ”hovdamer”. Den äldre brodern Simon bestämmer sig för att tillsammans med fästmön Sarah leta rätt på sin bror men de har inte räknat med att mötas av greve Draculas vrede...

Jag har sett flera, kanske de flesta, av Hammers Draculafilmer men den här mindes jag inte sedan tidigare. Det var visserligen drygt 15 år sedan jag såg dem sist men inga klockor ringde när jag såg den här. Antagligen är det så att jag helt enkelt inte har sett den, men det kan också vara att jag har förträngt den. För tyvärr är det så att den är inte speciellt bra. Vissa scener är lite väl buskisliknande medan andra är överdrivet teatraliska. Framförallt är det för få scener med vår käre greve. Till syvende och sist är jag nog lite konservativ när det gäller Dracula och vill helst se originalhistorien med Jonathan Harker, Dr Van Helsing, Mina och Lucy och hela det galleriet.

”Scars of Dracula” har inte åldrats väl. Jag njöt av att se Christopher Lee i sin (motvilliga) paradroll men samtidigt finns det betydligt bättre filmer för det ändamålet.