Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

• Release (Bio): 2011-05-18

Jag har varit och sett den fjärde filmen i marknadsproduktsserien ”Pirates of the Carribean”. Är fyran lika dålig som de andra? Ja, om inte sämre.

I detta äventyr är det tre parter som ska hitta ”the fountain of youth”. Det blir en kamp mellan spanjorerna, britterna och Kapten Blackbeard om vem som kan hitta källan först. Jack Sparrow blir kidnappad av Blackbeards dotter (Penelope Cruz) och vaknar upp på hans skepp Queen Anne's Revenge. Barbossa blir anlitad som kapten, av Englands kung, för att leda britternas expedition på källan. Dock verkar det som att Barbossa inte bryr sig om källan, utan att duellera med Blackbeard.

Det är hela handlingen. Det händer såklart tråkiga grejer medan dem letar efter källan. Vad som är intressant med filmen är att den har tagit inspiration från spelet ”Monkey Island” och det märker man i vissa grejer som t.ex. att karaktärerna behöver hitta objekt som dem sedan kombinerar med varandra för att nå ett mål m.m. I detta fall måste dem kombinera en tår av en sjöjungfru med vattnet från ungdomens källa. Att det fanns med sjöjungfrur med i filmen tycker jag också om, de är ganska fascinerande varelser som är relativt underskattade.

Som jag nämnde innan så tycker jag filmen är mer av en produkt än en riktig film. Underhållningsvärdet av filmen är ganska lågt, inte ens 3D kunde förbättra den lite grann. 3Dn var på samma nivå som Justin Bieber-filmen. Det ända som var i 3D var undertexterna, när ett svärd riktas mot något och när Jack Sparrow kollar igenom en vattendroppe. Två timmar med 3D-brillor är ganska mycket. Efter filmen kändes det som att min syn hade försämrats med 15 %, och jag kunde knappt hitta pendeltåget till Örby skola.

Jag blev förvånad av att Orlando Bloom och Keira Knightley inte var med filmen då dem är med i de tre första filmerna. Jack Sparrow är ganska tråkig igenom hela filmen. Till och med hans skämt lyckas aldrig ens öppna en springa i min käft. Det känns som att dem gör samma grej hela tiden i filmen och man tröttnar av det. Jag somnade lite grann mitt under filmen av alla tråkigheter. Keith Richards var med i filmen, i 20 sekunder typ. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det.

Filmen får en 2:a ändå. Barn kommer nog att uppskatta den och kanske fansen av hela serien. Annars är det rent slöseri med tid. Syftet med de här filmerna är, för Jerry Bruckheimer och Disney, att tjäna feta pengar på skithistorier.

Jonatan Lyrefelt