Beautiful Boxer

• Svensk titel: Beautiful Boxer
  • Originaltitel: Beautiful Boxer
  • Speltid (min): 114
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-11-05
  • Tagline: Based on the true story of a remarkable champion.

Redan som liten pojke var Nong Toom fascinerad av vackra, mjuka saker. Allt medan han växer upp förstår han mer och mer att han är en kvinna, fast i en mans kropp. Men uppväxt i en fattig familj i Thailand är vägen till en könsbytesoperation lång och svår.

För Nong Toom fanns det bara ett sätt; genom nationalsporten Muay Thai. Även om han hade stor talang för sporten var det svårare för honom än vad det såg ut då han inte kunde finna någon njutning i att tillfoga någon annan smärta. När han efter ett tag började använda smink öppet, och även i ringen, kallades allt först för ett PR-trick men få anade sanningen. Det var inte förrän efter flera intervjuer som det stod klart för allmänheten vem Nong Toom egentligen var. Han fick utstå mycket spott och spe men kämpade vidare i ringen för att få ihop pengar till den operation som skulle göra honom komplett.

Filmen ”Beautiful Boxer” är baserad på den sanna historien om Nong Toom, eller Parinya Charoenphol som hon numera heter. 1999 fick hon göra sin efterlängtade operation och kunde äntligen lägga ner Muay Thai-boxningen. Hon arbetar nu som fotomodell och skådespelerska (hon har en cameo i den här filmen som massös på ett skönhetsinstitut) och har bara gjort några enstaka uppvisningsmatcher sedan dess. Bland annat vann hon mot Pernilla Johansson i en match i Stockholm i våras.

”Beautiful Boxer” är en väldigt gripande och välgjord film. Den unge kickboxaren Asanee Suwan gör en enorm insats i huvudrollen och lyckas förmedla det lidande och den känsla av utanförskap och ensamhet som Nong Toom måste ha upplevt under sin uppväxt.

Det här var verkligen ett litet guldkorn i höstens filmskörd, en pärla som jag hoppas att så många av er som möjligt tar er tid att se och begrunda.