Wild Wild West

• Svensk titel: Wild Wild West
  • Originaltitel: Wild Wild West
  • Speltid (min): 102
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-02-24
  • Tagline: It's a whole new west.

Wild Wild West är en uppvisning i Will Smith, fantastisk FX och ett så korkat manus att man bara kan skratta åt det. Och det är ju meningen. WWW är av kritikerna så sågad att det finns bara spån kvar. Det tycker dock jag att är rätt orättvist för WWW är en underhållande och rolig film.

WWW är som sagt Will Smiths film. Den andra huvudrollsinnehavaren, den begåvade Kevin Kline, agerar trött och frustrerat. T.o.m. i scenerna bakom scenerna ser man att han inte trivs med vare sig inspelningen eller resultatet. Han har även sagt i någon intervju att filmen var en ren Will-film och där med basta. Tur att han fick en massa stålar. Salma Hayek ser man ju gärna på trots att man inte riktigt förstår hennes inblanding eller avsikt i denna film, så nog sagt om denna skönhet.

Skurken spelas av den eminenta Shakespeare-skådisen Kenneth Branagh som gör allt i sin makt kan för att spela så mycket över som man bara kan. Den andra slusken och en stor behållning i filmen, Ted Levine, gör en av sina sliskigaste roller någonsin.

Filmens händelser spelas under en tid efter slaveriets upphävande och Smiths karaktär James West söker den person som är ansvarig för en massaker på en massa frigivna slavar, däribland hans familj. Han stöter ihop med Artemus Gordon, den tidens Q, och som sig bör är kompanjonerna omaka tills de förtjänar varandras respekt. Will Smith står för de snabba replikerna och minspelet, alla andra är statister. Ändå fyller filmen sitt mål: Den är rolig och underhållande. Inte minst då det gäller Artemus Gordons uppfinningar eller skurken Dr. Arliss Loveless’s magnifika påhitt. F.ö. baserar sig filmen på en westernserie som gick i staterna mekllan 1965-1970.

Rent tekniskt är filmen bra. Barry Levinson som står bl.a. för “Men In Black” har omsorgsfullt sett till att specialeffekterna håller hög klass och att timingen blir rätt. Och effekterna är många och så överdrivna att t.o.m. min 12 åriga son reagerade på detta. “Det var overkligt”, sa han och skrattade vidare. Regin är sedvanligt professionell, varken mer eller mindre.

Frågan är nu som följer: Blir en film sämre av att den fylls med overklig handling eller osannolika karaktärer? Mitt svar är ett rungande NEJ! Jag tror att de stort betalda recensenterna inte insett, att trots dessa överdrifter är filmen fortfarande värd att se och har ett bra underhållningsvärde. Och det är för underhållningens skull jag/vi ser på film. Vill man ha något annat ut ur en film än ren underhållning och avslappning så skall man välja andra filmer. En sådan film skall innehålla tänkvärda tankar, samhällskritik och inte minst ett klokt och väl övervägt manuskript för att inte tala om en (helst) öststatsregissör och independentskådespelare. Visst kan en sådan film också vara underhållande men allvarligt talat, vem köper Krzysztof Kieslowskis ”Trzy kolory: Niebieski” (Den Blå Filmen) eller Lars von Triers ”Idioterna” på DVD för bildkvaliténs eller ljudets skull. Faktorer som spelar in en hel del då man bedömer underhållningsvärdet. Vad det gäller den hjärndöda WWW så trivdes jag och det gjorde sambon och ungarna också.

WWW DVD:n är väl utrustad med sedvanliga scenval men också med en film ”bakom kulisserna”. Bilden är skarp och ljudet kan inte ens den mest kritiska kritiker opponera sig mot. Om du gillar action, humor, western, FX och har inga stora krav på verklighet eller Oscar-klassens skådespeleri, rekommenderar jag dig att se WWW. Om du tycker att Clintans westerns är de enda riktiga westerns, så kan du med fördel undvika WWW. Tråkmåns!