Freddy Vs. Jason

• Svensk titel: Freddy Vs. Jason
  • Originaltitel: Freddy Vs. Jason
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-04-28

Efter mycket snack och lite verkstad är det för många förväntansfulla fans äntligen klart. Dom två stora skräckgiganterna möts i en och samma film. Den mardrömsbesökande Freddy och mammas pojke Jason försätter återigen ungdomarna i skräck.

En total mörkläggning i staden Springwood har skett för att få bort rädslan för Freddy. Det har resulterat i att han inte har någon kraft, han är kvar i helvetet och kommer inte därifrån. Men för att återigen få styra och ställa i barnens mardrömmar så väcker han Jason Voorhees till liv. Jason tar sig till Elm Street och ger sig på stadens ungdomar, det gör att mörkläggningen om Freddy Kreuger börjar läcka och rädslan för honom kommer tillbaka. Nu slåss dom båda om att få ta ungdomarnas liv. Det blir lite av en kulturkrock.

Vilken smart idé att slå ihop dessa herrar i en och samma film, vilket ypperligt tillfälle att känna ytterligare dollars på ett för länge sedan uttjatat tema. Fungerar det då? Nja, det är varken nyskapande eller rysligt men å andra sidan så är det inte sämre än något annat i den långa följetången om herrarna. Jag blev inte direkt imponerad av alla dessa klassiska skräckfilmshändelser för det görs helt utan finess.

Det är aldrig otäckt på film när en (i det här fallet två) bevisligen odödlig typ ska försätta oss i skräck. Att sitta och hoppas på att huvudrollsinnehavaren ska överleva är inte direkt spännande med den här typen av karaktärsskildringar, man bryr sig bara inte. Men visst, det här fungerar säkert på fansen till serierna. En viss charm finns allt.

Johan Lindström