September Issue, The

• Svensk titel: September Issue, The
  • Originaltitel: September Issue, The
  • Release (Bio): 2009-09-04

Modeindustin har en förmåga att trollbinda människor och fånga deras intresse, ibland även motvilligt. Det är något i flärden och glamouren (och kanske även avläsenheten dit) som verkar kunna få nästan vem som helst att drömma sig bort för ett tag till en plats där folket är fashionabelt, vackert, förmöget och trådsmlat. Till och med på pressvisningen av nya "September Issue" försöker man ge oss en provsmak på det goda livet genom att skämma bort oss med godis och lip balm, ett billigt trick för att få modebloggare och recensenter att känna sig uppskattade. Och bläddrar man förstrött i pressmaterialet står det att läsa att detta är den femte mest inkomstbringande dokumentärfilmen i USA:s historia. Ytlighet säljer med andra ord, som om vi inte visste det.

"September Issue" handlar om denna modekarusell, och främst pionjären Anna Wintour som styr tidningen Vogue (och indirekt hela branschen) med en järnhand. Som titeln skvallrar om handlar filmen om sammanställandet av tidningens septembernummer, en niohundrasidig bibel för trendslavar där det kommande årets flugor huggs i sten. Wintour har tidigare porträtterats av Meryl Streep i spelfilmen "Djävulen bär Prada", då som en tyrannisk iskvinna. Här mer som en kompromisslös och fingertoppskänslig mediemogul. Själva dokumentären problematiserar aldrig riktigt kring sitt ämnesval, även om det är lätt som tittare att se de negativa aspekterna.

En mer granskande dokumentär hade kanske varit mer i sin rätt, men samtidigt är det svårt att missa att modeindustrin är ett stort, ytligt, ryggdunkande och ruttet maskineri. Denna film handlar istället om framställandet av ett enda (om än omfattande) nummer av Vogue, och hela maskineriet runt ikring. Om man känner för det går det att läsa in en hel del negativa sidor i denna skapandeprocess, och förundras över hur mycket kosing och mankraft som hela tiden snurrar runt i denna fantasivärld. Eller så skiter man i att vara så politisk för ett slag, och hänförs av det hårda arbetet, Wintours precisiösa följande av sin vision, och de svindlande kreationerna på röda mattan.

Det är även intressant att se en stark kvinnokaraktär, som har så mycket inflytande över en annars så mansdominerad industri (riktad mot kvinnor). Som biografi över Wintour eller tidningen Vogue är "September Issue" inget vidare. Det är snarare i sin koncentration på skapandeprocessen som filmens verkliga styrka ligger. Även om detta är ganska valhänt dokumentärfilmsskapande med oinspirerad klippning och irriterande musiksättning, tycker jag om den. Tråkigt bara att den med all säkerhet kommer att pumpa in ännu fler miljoner i en industri vars stora problem är just pengarna.