• Originaltitel: Howard the Duck
  • Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 1986-12-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2009-10-21
  • Tagline: A new breed of hero.
  • IMDb: Howard the Duck

Det är fan inte lätt att vara anka alla gånger. Sätt er själva in i denna situation: Ni kommer hem, lagom sliten efter en hård dag på jobbet och allt ni vill göra är att koppla av i favoritfåtöljen med en kall bira och senaste numret av Playduck. Plötsligt börjar lägenheten skaka och när ni minst anar det slungas fåtöljen - fortfarande mer er sittandes i den – ut i världsrymden för att till sist landa på en helt främmande planet, befolkad av äckliga, hårlösa apor! Det är precis vad som händer Howard. Nu måste han försöka ta sig hem igen på något vis, utan att bli tillfångatagen av någon läskig hårlös apa. Fast en sak måste han iaf erkänna, vissa av honorna på planeten ser inte helt tokiga ut ändå...

När George Lucas bestämde sig för att följa upp den massiva Star Wars-succén med en film om en talande anka var det en och annan som undrade om karln blivit galen. Inte blev det bättre efter filmens premiär, då både kritiker och publik sågade filmen längs med fotknölarna. Men trots den dåliga kritiken har filmen fått en växande fanskara och ”Howard the Duck” är numera kultförklarad.

Visst har filmen en hel del brister, men det går inte att komma ifrån att den har en viss barnslig charm och underhållningsvärde. Lägg därtill den utmärkte Jeffrey Jones, en ung Tim Robbins och inte minst Lea Thompson, hetare än någonsin, och det finns definitivt något där. Själv såg jag filmen två(!) gånger på bio när det begav sig men hade fram till den svenska DVD-premiären inte sett om den.

Det är konstigt att vissa saker kan präntas in så tydligt i det undermedvetna. Trots att jag inte sett filmen på över 20 år lade jag omedelbart märke till att flera scener saknades! Då jag tyckte det var väldigt konstigt att en klippt version skulle släppas år 2009, speciellt då den var oklippt på biograferna 23 år tidigare, var jag tvungen att undersöka vad som hänt. Det visade sig att den svenska distributören, Studio S Entertainment, fått fel master. I England gavs nämligen filmen ut i två olika versioner 2007 och det är den kortare av dessa som vi felaktigt fått ta del av. Tråkigt, men sant.

Tyvärr måste detta också dra ner mitt betyg av filmen. Oklippt hade trean varit solklar, men i detta skick kan jag inte med gott samvete ge samma betyg. En tvåa känns dock som ett lite väl hårt straff, så betyget blir en svag trea.