Metropia

Vissa filmprojekt annonseras med pompa och ståt i ett tidigt stadium under produktionen för att sedan falla i glömska och återuppstå när det börjar närma sig release. Lite så känns det med den svenska animerade filmen ”Metropia” som är ett sedan länge framemotsett projekt. Med dess speciella animationsstil, ambitiösa tema och kända röstskådespelarna kändes det overkligt att ”Metropia”verkligen var en svensk produktion. Men nu är den slutligen, efter att ha visats på en rad internationella filmfestivaler, här för att stanna. Kanske i alla fall, det är svårt att förutse hur den svenska publiken kommer att reagera inför Tarik Sahles film.

Sahle, som tidigare samarbetat med Erik Gandini i dokumentärfilmerna ”Gitmo” och ”Sacrificio” debuterar här som långfilmsregissör. Och man kan väl säga att han både lyckats och misslyckats med sitt stora projekt. På plussidan finns det mesta som har med filmens yttre att göra. ”Metropia” har ett säreget utseende vilket alla som sett stillbilder ur filmen säkerligen kan hålla med om, och detta tycker jag är helt till filmens fördel. Miljöerna är visserligen inte särskilt originella i dystopisammanhang men de är väldesignade och särskilt kul är det att känna igen de platser i Stockholm som som hastigast flimrar förbi. Ljudet är bra och skådespelare som Udo Kier, Juliette Lewis, Vincent Gallo och Stellan Skarsgård gör ett bra jobb även om de på intet sätt kommer att gå till historien för sina insatser i denna film

Det negativa som finns att säga rör sig mest kring dess innehåll. Jag hade hoppats på en spännande skildring av paranoia i det snarligen framtida övervakningssamhälle som ”Metropia” utspelar sig i. Tyvärr är det lätt att bli en smula besviken på den punkten. Handlingen kretsar kring den vanlige medborgaren Roger och hans eskapader i det sameuropeiska tunnelbanenät som ett storföretag har etablerat för att kunna hålla befolkningen under kontroll. Storyn som sådan är egentligen inte så värst intressant och känns oklart bekant från andra dystopiska framtidsskildringar såsom ”Brazil”.

Jag hade förväntat mig storslagen samhällskritik från politiskt medvetna Saleh men även om den finns i rikliga mängder här, känns den aldrig särskilt skarp. Det mesta är ganska övertydligt och kretsar kring reklam och övervakning av olika slag. Det är visserligen intressant att se en bild av ett samhälle som i praktiken styrs av ett enormt företagskonglomerat men det hade kanske behövts relevantare paralleller till dagens situation för att kännas spännande på riktigt. Men, trots att filmens handling inte är på topp och att subtiliteten stundtals lyser med sin frånvaro är ”Metropia” en klart sevärd film, om än på rent audiovisuella premisser.

Johannes Hagman