Thirst

• Svensk titel: Thirst
  • Originaltitel: Bak-jwi

Park-Chan Wook är en favorit både hos mig och festivalledningen. Hans nya film ”Thirst” var en av de självklara förhandsfavoriterna, men med facit i näven måste jag erkänna att denna film inte alls är vad den borde ha varit. Denna blodisande Therese- Raquininspirerade historia hade knappast kunna hamna i mer rätt händer. Men dessa händer visar sig denna gång stora och klumpiga och iklädda tumvantar.

Små strimmor av briljans kan urskiljas i det jämntjocka lagret av våld och meningslösheter. En prålig estetik, fantastiskt OST och vissa mycket vackra scener. Men dessa godbitar drunknar i ett töcken av jaha-upplevelser. Mycket lämnas outnyttjat, och man struntar helt i att använda exempelvis det religiösa annat än som en fond.

Hade filmen slutat en timma tidigare hade den förmodligen fått motta en svag fyra i slutbetyg, men filmens slut är långt, utdraget och meningslöst. Det blir mest en massa äckelpeckel man inte vill se. Det är sorgligt att betänka att Park-Chan Wook aldrig någonsin lär göra en film utan våldsinslag då en mer lågmäld film hade kunnat vara så bra. Mannen borde bestraffas med något slags doma-manifest.

Det är som att regissören med flit valt att inte leverera. Exempelvis låter han vampyrerna ha spegelbilder, och påvisar detta gång på gång genom att filma extra mycket genom speglar. De mänskliga känslorna blottas också gång på gång för att sedan lämnas som blödande missfoster vid vägkanten. Den enda vampyriska aspekten som verkligen utnyttjas till fullo är den sexuella. Sexscenerna i filmen är vitala och häftiga, till skillnad från mycket annat. Annars är det beiget, beiget och på tok för långt.