Kimjongilia

• Speltid (min): 75
  • Tagline: Love, Wisdom, Justice and Peace?

Den tillgängliga informationen om världens mest slutna land, Nordkorea, är förhållandevis mycket liten och därför är det alltid lika intressant när en ny dokumentärfilm dyker upp som på något sätt behandlar nationen. ”Kimjongilia” fokuserar på det några nordkoreaner i exil kan berätta om sitt hemland och varför de valde att fly därifrån. Det rör sig givetvis om hemska historier om förtryck, orättvisor, fattigdom och hjärntvätt, och det hela blir lika självklart intressant och gripande. Frågan är väl dock om det är så mycket filmskaparnas förtjänst i detta fall.

”Kimjongilia” är en ganska svagt gjord dokumentär som inte vågar förlita sig på att personernas vittnesmål är nog för publiken. För att ”hjälpa till” ackompanjeras bilderna av övertydlig musik och ganska fula textrutor och grafiska inslag. Dessutom är fotot stundtals irriterande som när en äldre kvinna endast filmas i skakiga och extrema närbilder för att åskådaren tydligt ska se de tårar som rullar längs hennes kinder. Om regissören hade vågat lita på de intervjuade skulle filmen blivit klart mer återhållsam och därmed också mer intim och gripande. Dessutom känns fokuset stundtals lite väl snävt. Jag saknar berättelser om hur vardagen ser ut i ett land som är så extremt hårt styrt som Nordkorea. Man får höra om fångläger, offentliga avrättningar och dyrkan av Kim Il Sung, men allt detta är redan känt och filmen lägger knappt någon ny information till detta. Det är knappt jag kan rekommendera ”Kimjongilia” men filmen är ändå sevärd då den behandlar ett underligt sällan diskuterat ämne.

Johannes Hagman