Green Days

• Speltid (min): 73

Ingen kan väl ha undgått att höra om de oroligheter som utbröt i Iran i år till följd av utslaget i presidentvalet där det stod klart att den djupt impopuläre Ahmadinejad skulle sitta kvar ytterligare en period på posten. Som styret sett ut den senaste tiden är folkets vrede inte speciellt svår att förstå, särskilt inte då det tycks stå helt klart att segraren vann genom valfusk. Trots detta höll sig en överväldigande majoritet av demonstranterna lugna och det iranska folket har på flera sätt framstått som en förebild för många som strävar mot fred och frihet runt om i världen. Tyvärr gav protesterna dålig utdelning, istället slutade de flesta demonstrationer med att polisen brutalt skingrade folkmassorna med våld.

Det är händelserna kring, och framförallt före, detta val som Hana Makhmalbafs film ”Green Days” handlar om. Det är en personligt hållen dramadokumentär som blandar fiktion och dokumentärt material och även innehåller inslag av korta teatersekvenser som symboliserar folkets, och särskilt kvinnornas, förtryckta situation i dagens iranska samhälle. Just dessa inslag är kanske inte helt lyckade, de känns en smula amatörmässiga, men i övrigt är ”Green Days” en klart sevärd och mycket intressant film. Det är fascinerande att se hur alla dessa människor orkar kämpa vidare trots år av bakslag och besvikelser, men filmen gör klart att det egentligen inte är för Mousavi utan mot Ahmadinejad de engagerar sig. Sannolikheten att något radikalt skulle ändras med en ny president är tyvärr liten då landets religiösa ledare sitter onåbara med den egentliga makten.

Samtidigt är filmen även en närgången skildring av en 20-årig kvinnas syn på sin och sitt lands situation och framtid. Det är sannerligen ingen munter bild som målas upp och hopplösheten är stundtals oerhört betungande men mitt i allt detta lever hoppet vidare, mot alla odds. Och samtidigt som tecknen hopar sig börjar det framstå som oundvikligt att landet förr eller senare kommer att implodera till följd av det utbredda missnöjet. Man kan bara hoppas att inte alltför många ska behöva sätta livet till i kampen för frihet och sann demokrati. ”Green Days” är en film som bör ses av alla som är intresserade av situationen i Iran, och alla andra också förresten. Den är visserligen ganska simpelt gjord och man kan invända mot vissa inslag, men helheten är allt för viktigt för att ignorera.

Johannes Hagman