Food, Inc.

• Svensk titel: Food, Inc.
  • Originaltitel: Food, Inc.
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2010-01-29

Det har på senare år drällt i filmer om föda. Det finns stiliserade cinéma vérité-filmer som "Vårt Dagliga Bröd", det finns filmer om delfinslakt och det finns fiktionsfilmer baserade på grävande journalistiska böcker, som Richard Linklaters "Fast Food Nation". Den boken skrevs av Eric Schlosser som även har ett finger med i denna röra.

Till skillnad från "Vårt Dagliga Bröd" innehåller inte "Food Inc." särskilt mycket chockerande bilder på djur som slaktas på diverse äckliga vis. Istället får vi en liten inblick i U.S.A's matindustri genom lite talking heads, fula 3D-animationer, arkivbilder, bilder från dolda kameror och annat som vi ser på Kunskapskanalen var dag. "Food Inc." är alltså inte lika estetiskt intressant som "Vårt Dagliga Bröd". Inte för att det var meningen heller. Denna film kommer förmodligen att ses av en större publik än den som såg VDB, och det är (i detta fallet) det viktigaste.

Det är inte ofta man ser en dokumentär vara så rättfram som "Food Inc.". Visserligen finns här de ironiska "X ville inte intervjuas av oss", och de sentimentala bilderna på barnet som dött av Escherichia coli. Men däremellan finns repliker som "We can't get rid of capitalism, at least not in time". Enligt "Food Inc." råder det ingen tvekan om vad det är som ligger bakom anledningarna till varför 2 av 3 amerikanska ungdomar kommer att lida av diabetes senare i livet. Det är kapitalismen, och dess uppmuntran av girighet, som ligger bakom denna katastrof. Vilket jag håller med om, även fast det är synd att filmen slutar i ett det-är-Du-som-avgör-vad-som-finns-i-matbutiken-utsago. Som såklart är en lika stor bluff som den om tillgång-efterfrågan.

"Food Inc." är en sorts film som inte längre kan upplysa om matindustrin. Men den kan påminna folk om vad de stoppar i käften. Och det är minst lika viktigt.

Stefan Ramstedt