Brothers

• Svensk titel: Brothers
  • Originaltitel: Brothers
  • Speltid (min): 104
  • Release (Bio): 2010-03-05

Två bröder, den ena, Tommy (Jake Gyllenhaal), har precis släppts fri efter ett tre år långt fängelsestraff och den andra, Sam (Tobey Maguire) är en omtyckt officer i den amerikanska armén. Sam är en personifiering av den Amerikanska drömmen, han var quarterback i collage och gifte sig med en cheerleader, Grace (Natalie Portman), och han har två vackra döttrar. Under en runda i Afghanistan störtar Sams helikopter och han förmodas död, något som påverkar alla på de mest oväntade sätt.

Jag har inte sett Susanne Biers film ”Bröder” men man får anta att den var bra eftersom Hollywood har valt att göra en remake på den. Bier fick säkerligen en del pengar när hon sålde rätten av filmen, pengar som hon kan trösta sig med när hon ser denna sentimentala och slafsiga film. ”Brothers” har en del bra moment, den antagna döden skapar spänning och skådespeleriet är i allmänhet bra, om man bortser från vissa lite överdrivna känslomässiga utspel.

De två berättelserna, fångenskapen i Afghanistan och relationen mellan Tommy och Grace, är intressanta var för sig men känns inte helt i harmoni med varandra. Som det är nu ges ingen tid att gå på djupet i någon av karaktärerna, de blir bara stereotyper av personer. Den arga brodern, den sörjande modern och den duktiga helylle killen. I spåren av ”The Hurt Locker” känns krigsskildringen i filmen inte tillräckligt utvecklad för att få tittaren engagerad och de ständiga klippen mellan familjens liv i dödens skugga och tortyren i Afghanistan är förvirrande och förfrämligar oss från det som sker på duken.

Det är ingen dålig film, den är bara för osäker, sentimental och splittrad för att kunna göra ett intryck på sin åskådare. Ett medelmåttigt drama, med bra skådespelare.

Jonas Wennberg