Bring Me the Head of Alfredo Garcia

• Svensk titel: Bring Me the Head of Alfredo Garcia
  • Originaltitel: Bring Me the Head of Alfredo Garcia
  • Speltid (min): 107
  • Release (Bio): 1974-11-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-04-02

På en sunkig sylta någonstans i Mexico sitter Bennie och spelar piano för busslast efter busslast av turister. Han hankar sig fram på drickspengar och drömmer som så många andra om det stora klippet. När två amerikaner kommer in på krogen och börjar ställa frågor om en mexikan vid namn Alfredo Garcia och dessutom erbjuder en ansenlig summa pengar till den som kan ge dem hans huvud(!) nappar Bennie. Med hjälp av sin flickvän Elita, som ”känner” Alfredo sedan tidigare, beger de sig ut på en liten road trip för att hämta det som kan betyda en nystart för de båda.

De är dock inte ensamma om att vara ute efter pengarna, och resan visar sig snart bli en tripp till helvetet...

Nu jävlar gubbar, på med brynjan och fram med bärsen, det vankas Peckinpah! Japp, Sam Peckinpah, slow motion-våldets konung och squibbarnas kejsare, ligger bakom denna pärla till klassiker. ”Bring Me the Head of Alfredo Garcia” är en skitig, rå, våldsam och brutalt bra film som knappast lämnar någon oberörd. Det är knappast konstigt att det blev ett j-a liv vid den svenska biopremiären, och då var filmen ändå nedklippt av Statens Biografbyrå. På denna DVD är det dock en fullständig, helt oklippt av filmen som presenteras.

Bennie spelas storartat av Warren Oates och i andra roller ser vi bl a Isela Vega som flickvännen Elita. Dessutom kan vi i en liten roll se legenden Kris Kristofferson, bara en sådan sak!

”Bring Me the Head of Alfredo Garcia” är en mycket, mycket bra film och jag kan inte göra annat än att rekommendera den.