Midnight Run

• Svensk titel: Midnight Run
  • Originaltitel: Midnight Run
  • Speltid (min): 122
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-19

Under 80-talet kom en våg av buddy-comedies, dvs. filmer där två personer (oftast poliser) tvingas att jobba ihop mot sin vilja för att under filmens gång komma att finna någon slags vänskap. Några av de mer lyckade exemplen är ”48 timmar” (1982), ”Dödligt Vapen” (1987) och så ”Midnight Run” (1988).

Robert De Niro spelar prisjägaren Jack Walsh som får i uppdrag att få tag på Jonathan "The Duke" Mardukas, en f.d. revisor åt storskurken Jimmy Serrano. ”The Duke”, spelad av Charles Grodin (Beethovens pappa, ni vet?), har förskingrat 15 miljoner dollar från Serrano och gett stora delar av det till välgörenhet, något som medfört att han tvingats gå under jorden. Med lite finess finner Walsh snart sitt byte, men problemen har bara börjat. Både FBI, Serrano’s män och en annan prisjägare är också ute efter att lägga vantarna på ”The Duke” och det hela resulterar i en intensiv jakt tvärsigenom hela landet.

I en buddy-komedi måste verkligen karaktärerna ha ett bra samspel för att filmen ska komma någonstans överhuvudtaget. I ”Midnight Run” når det den riktigt långt. Replikerna, minspelet och den smygande vänskapen är både välgjort och trovärdigt. Trots de många humoristiska inslagen blir det aldrig larvigt eller tillgjort, det är tvärtom riktigt underhållande. Det är kort sagt komedi när det egentligen är som bäst; en del av dramaturgin i ett välskrivet drama.

De Niro gör en av sina bästa roller i karriären och han visar upp ett brett register i denna film. Det är långt ifrån den jobbiga och förutsägbara humorn han bidrar till i bl.a. ”Analysera mera” (1999) och ”Släkten är värst” (2000).

Att regissören Martin Brest lyckades så väl med denna film är kanske ingen slump eftersom att han även skapade ”Snuten i Hollywood” (1984) - ännu en bra och rolig film inom genren. Precis som inom så många andra områden känns det som om det bästa är redan gjort inom buddy-comedy och all nya försök bara återanvänder klyschor. Att ”Midnight Run” är gjord under guldåldern i slutet på 80-talet gör helt klart sitt till för att filmen verkligen förtjänar sitt toppbetyg...

Per Wahlgren