Harder They Come, The

• Svensk titel: Harder They Come, The
  • Originaltitel: The Harder They Come
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-04-07

Bondgrabben Ivanhoe Martin tar sig in till Kingston med en kappsäck fylld av drömmar. Den största drömmen av dem alla är musiken, att bli en riktig stjärna. Men han hinner knappt in till stan innan han blir rånad på sina ägodelar. Han får förvisso chansen att spela in en singel, men kontraktet ger honom bara småpengar och rättigheterna till skivan, som blir en succé, ligger kvar hos skivbolaget.

Ivanhoe är desperat. Han behöver pengar för att kunna köpa mat och försörja sig men det är ont om hederliga jobb. Till slut börjar han jobba som knarkkurir och langare, och det dröjer inte länge förrän polisen jagar honom.

”The Harder They Come” är en klassisk film i många avseenden. Dels var den Jamaicas allra första bioproduktion men framförallt innebar den att reggaemusiken slog igenom i resten av världen. Soundtracket från filmen var den mest sålda reggaeplattan någonsin i många, många år och inte ens Bob Marley slog det rekordet under sin livstid. Filmens huvudrollsinnehavare, Jimmy Cliff, bidrog med fyra låtar till skivan och de låtarna spelas flitigt än idag. Otaliga artister har spelat in covers på titelmelodin ”The Harder They Come”, bland annat Madness, Rancid, Willie Nelson, Keith Richards och Joe Strummer.

Som film sett är det ett oväntat habilt drama, skådespelarna känns avslappnade och naturliga i sina roller och fotot ger en autentisk känsla. Musiken är ständigt närvarande och berikar verkligen filmen och dess stämning.

”The Harder They Come” kommer alltid ha sin plats i både film- och musikhistorien, så vad väntar ni på? Se den nu och allmänbilda er!